Beregeil?

Door arnoudwokke op zaterdag 18 februari 2012 14:26 - Reacties (22)
Categorie: -, Views: 9.459

Ik schrok me helemaal het leplazarus, toen ik gisteravond op weg naar huis na mijn avonddienst Radio 1 luisterde. "En we schakelen nu over naar [insert naam nieuwslezer] voor een ingelaste nieuwsuitzendin." Tijd? Kwart over acht, ruim vijf uur nadat het nieuws naar buiten kwam dat prins Johan Friso door een lawine was overvallen en in levensgevaar verkeerde.

Want waarvoor zijn ingelaste nieuwsuitzendingen op Radio 1? Juist, brekend nieuws dat absoluut niet kan wachten tot volgende bulletin van, in dit geval, een kwartier later. Ik concludeerde dus dat er groots nieuws aan te kondigen was - bijvoorbeeld dat Johan Friso zou zijn overleden. Of gewoon groot ander nieuws, dat kon natuurlijk ook nog. Een gifwolk die recht op Nederland afkwam, bijvoorbeeld.

Wat schetst mijn verbazing? De nieuwsuitzending is eraan gewijd dat een regeringsvliegtuig met daarin leden van het Koninklijk Huis onderweg is naar het ziekenhuis in Innsbruck. Want daar ligt Johan Friso op de intensive care, zoals er nog ten overvloede aan werd toegevoegd.

Later op de avond ben ik thuis. Vriendinlief zit The Voice Kids te kijken, vermoedelijk omdat ze het een amusant programma vindt. Plotseling wordt het reclameblok - zoals bekend het belangrijkste onderdeel van het programma - onderbroken voor een ingelaste nieuwsuitzending. Ik zie haar hevig schrikken. 'Ingelaste nieuwsuitzending, er is iets ergs gebeurd', zegt ze, terwijl ze me geschrokken aankijkt.

De nieuwsuitzending meldde dat het vliegtuig was aangekomen, zodat familieleden naar Johan Friso toe konden. Want die lag, zoals iedereen inmiddels al minstens dertig keer had gehoord, op de intensive care wegens een ski-ongeluk. Het bulletin bevatte dus geen nieuws.

Ingelaste nieuwsbulletins, you're doing it wrong.

Dergelijke bulletins worden maar zelden toegepast en is het meest vergelijkbaar met een luchtalarm vanuit de media. Als media vinden dat wij zaken snel moeten weten, dan verwacht je een bepaalde urgentie - een reden waarom het niet kan wachten op reguliere bulletins. Een ingelaste uitzending toen het nieuws naar buiten kwam is in elk geval verdedigbaar, maar na een paar uur kun je daar heus mee stoppen: er was simpelweg geen nieuws meer.

Ze zullen het ongetwijfeld niet expres hebben gedaan, maar met dit soort berichtgeving wek je als medium beregeil te zijn op dit nieuws. Ik weet wel beter, maar vanaf de buitenkant zie je alleen een dringende sensatiezucht naar kleine stukjes info over de lokale weersomstandigheden, de situatie van de sneeuw, achtergronden over lawines en de risico's van off-piste gaan.

Er lijkt ook sprake van een soort concurrentie: als het ene medium ingelaste bulletins uitzendt of 'urgent' boven aan zijn voorpagina zet, lijkt het andere medium niet te kunnen achterblijven. Daardoor krijg je een stortvloed aan verslaggeving en kun je als nieuwsconsument niet ontsnappen: alle media zeggen hetzelfde, alleen de stem, het poppetje of de layout is anders.

Ik ben serieus bang voor het 'Weeralarm'-effect; een paar jaar geleden gaf het KNMI zo vaak een weeralarm af, dat mensen het niet meer serieus namen. En terecht overigens; vaak was een waarschuwing voldoende en dat is precies wat het KNMI nu doet.

Net als het KNMI zullen media ernstig moeten nadenken waarover nieuwsbulletins moeten worden ingelast of wanneer en hoe lang nieuws breaking is. Ik ben bang dat anders iedereen straks naar de wc gaat, juist omdat er een ingelaste nieuwsuitzending is.

Want de lat voor 'breaking nieuws' ligt op deze manier ontstellend laag. Dat Friso in levensgevaar verkeert, is belangrijk nieuws; maar dat zijn familie graag in het ziekenhuis wil zijn is logisch en begrijpelijk en geen ingelaste nieuwsuitzendingen waard.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1329572010.jpeg

Volgende: KPN-hacker: een grote crimineel? 03-'12 KPN-hacker: een grote crimineel?
Volgende: Smartphones: top en flop in 2011 12-'11 Smartphones: top en flop in 2011

Reacties


Door Tweakers user ElektroNeko, zaterdag 18 februari 2012 14:52

Dit soort dingen gebeuren natuurlijk niet vaak, dus dan zit iedereen er meteen bovenop.

Of misschien is het ook om de "breaking news" functie die op hun nieuwe uitzendsoftware zit uitgebreid uit te testen. :+

Of ze doen het om te kijken hoe hun kijkers erop reageren. Ik zou zeggen, stuur jouw blog eens door. ;)

[Reactie gewijzigd op zaterdag 18 februari 2012 14:54]


Door Tweakers user BeefHazard, zaterdag 18 februari 2012 14:54

Goh, heb hier niks van meegekregen. Kwam de ingelaste nieuwsuitzending vanuit RTL zelf of van de overheid? Als het vanuit de overheid kwam zou het schandalig zijn want het is geen directe bedreiging voor het Nederlandse volk. Als RTL het zelf doet, moeten ze dat zelf weten. Een gat maken in de reclames bij RTL gaat heel veel geld kosten. Belastinggeld nog wel.

Door Tweakers user Gropah, zaterdag 18 februari 2012 14:56

Vind het zelf ook erg overdreven allemaal. Gisteren ging radio 1 er veels te lang over door, werd het als enige nieuwsbericht verteld bij het journaal (op radio 1) enzo. Allemaal BS mijn inziens.

Het is een (soort van) Oranje, maar dat betekend nog niet dat iedereen alles over hem wil weten. Wat mij betreft is dit soort nieuws gewoon nieuws, wat wel eens waar een wat nationaal tintje heeft, maar niet echt bijzonder oid is. Als hij overleden was, dan had je wat mij betreft best wel zoiets kunnen doen, alhoewel het maar de vraag is, voor mij, of dat ook wel nodig was geweest.

Hij is immers geen troonopvolger meer, daar heeft hij afstand van gedaan toen hij trouwde met Mabel wisse Smid (of hoe je het ook schrijft). Vind het btw erg raar dat zowel hij als zij nog prins(ses) worden genoemd ookal hebben ze geen aanspraak meer op de troon.

Vind zelf het hele Oranje gebeuren niet meer dan een soap die de Nederlandse burger te veel kost. Ik weet niet hoeveel miljoen alleen om lintjes te knippen en andere ceremoniele dingen. De enige reden dat ze dat krijgen is omdat ze zijn geboren als het kind van een persoon. Leuk voor hun, maar niet zoals het zou moeten imo.

Vind het zelf dan ook wel verschrikkelijk irritant dat Rutte zegt: "Alle Nederlanders leven mee". Dit is gewoon pertinent onwaar. Hij kan immers niet bewijzen dat het zo is, en anders dan ben ik hier degene die er voor zorgt dat niet elke Nederlander mee leeft. Ik leef wel met dat soort mensen mee, omdat het gebeurt, niet omdat het een Oranje is...

Door Tweakers user Soldaatje, zaterdag 18 februari 2012 15:21

Eens, dat vliegtuig is niet echt belangrijk.
Het ging gisteravond ook lekker fout, voor P&W een ingelast journaal dat niks te vertellen had daarna bij P&W een uur lang praten over lawines en speculeren dat hij dood is.
Doe dat lekker als hij echt dood is aub.
Maar wat ik eigenlijk veel erger is zijn de tokkies op twitter die de meest schandalige doodsverwensingen uitten omdat zijn naam lijkt op Fristi, doe ff normaal weet je wel.

Door Tweakers user HyperMan, zaterdag 18 februari 2012 15:54

Dat speculeren was nogal morbide en ongepast, een zgn expert ging zelfs uitleggen uit welke stadia je als rouwende doorloopt. Tragisch voor hem en z'n familie, maar verder weinig nieuwswaarde.

Door Tweakers user sypie, zaterdag 18 februari 2012 17:05

BeefHazard schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 14:54:
Een gat maken in de reclames bij RTL gaat heel veel geld kosten. Belastinggeld nog wel.
Als RTL dat zelf kiest dan kost het jou toch geen geld? Het is een commerciële zender waar geen overheidsgeld naar toe gaat (als het goed is). Ik zie niet in hoe het dan belastinggeld kan kosten.

Door Tweakers user SPee, zaterdag 18 februari 2012 18:50

Reclame missen = belasting missen (BTW) ;)

Maar inderdaad. Er wordt veel heisa om niks gemaakt.
Helaas is dat nu een tijdperk waarin we leven.
Want zeg nou zelf: "The voice kids" ?! en zo is er nog veel meer te vinden
Valt me nog mee dat ze niet alle politieke partijen en BN-ers langs lieten komen.

Door Tweakers user 318025, zaterdag 18 februari 2012 19:53

Stja we zijn een monarchie dan krijg je dit, is in andere monarchieën ook zo hoor. Leden van koninklijke familie zijn nou eenmaal belangrijk.

Want als het ons gebeurde dan werd het waarschijnlijk alleen tijden het 18 uur en 20 uur journaal gemeld en dat zal het dan zijn.

Maar als je Johan Friso heet dan zal alle media aandacht op je gevestigde zijn en volgens Mark Rutte leeft heel Nederland mee, ik geloof er niks van want ik lig er niet zoveel wakker van en Limburg gaat morgen gewoon carnaval vieren.

Door Tweakers user KleineJoop, zaterdag 18 februari 2012 19:54

ik ergerde me er ook aan, ik bedoel; hoeveel mensen komen er jaarlijks wel niet om door een lawine? en dan hoor je er niks over. maar als er iemand met blauw bloed in een sneeuwpop veranderd (en dat was zijn eigen schuld) schiet heel Nederland in de huil modus.

Dat dan ook nog de hele reis wordt bijgehouden is nog irritanter, het schaatsen bijvoorbeeld wordt zo om het kwartier onderbroken. gewoon omdat de koninklijke familie uit het vliegtuig is gestapt ofzo. |:(

Door Tweakers user Cassie789, zaterdag 18 februari 2012 20:25

"Dat Friso in levensgevaar verkeert, is belangrijk nieuws."

Klinkt misschien bot, maar ik vind dit helemaal niet zo belangrijk nieuws.... Oke, het mag best genoemd worden en dat er in het journaal even kort over zijn toestand wordt gepraat, prima. Maar wanneer er een andere Nederlander, een normaal persoon, door een lawine bedolven wordt, krijgt hij/zij dan ook dit soort aandacht?

Denk het niet...

Door Tweakers user BeefHazard, zaterdag 18 februari 2012 20:30

DonnieYen schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 19:53:
Stja we zijn een monarchie dan krijg je dit, is in andere monarchieën ook zo hoor. Leden van koninklijke familie zijn nou eenmaal belangrijk.
We zijn geen monarchie. We hebben eigenlijk geen duidelijke bestuursvorm. We hebben van alles een beetje. Volksvertegenwoordigers zoals in een republiek, het volk kiest zoals in een democratie en een koning(in) zoals in een monarchie. We zijn dus geen monarchie.

Door Tweakers user In Search of Sunrise, zaterdag 18 februari 2012 20:42

BeefHazard schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:30:
[...]

We zijn geen monarchie. We hebben eigenlijk geen duidelijke bestuursvorm. We hebben van alles een beetje. Volksvertegenwoordigers zoals in een republiek, het volk kiest zoals in een democratie en een koning(in) zoals in een monarchie. We zijn dus geen monarchie.
Nederland is een constitutionele monarchie. We zijn wel degelijk een monarchie.

Door Tweakers user Paul - K, zaterdag 18 februari 2012 20:56

Ik vind dat er veel te veel media aandacht naar uit gaat, veel te overdreven allemaal. Kan allemaal wel iets minder.

Door Tweakers user SKiLLa, zaterdag 18 februari 2012 21:21

Tja, de commercielen waren bang de boot te missen ... maar ik stoorde me er ook aan.
Ingelaste nieuwsbulletins horen niet alleen te melden dat het vliegtuig is opgestegen en dan een uur later dat het vliegtuig geland is. Beetje ongepast, net zoals de titel van deze blog ;)

Door Tweakers user melcon, zaterdag 18 februari 2012 22:01

In Search of Sunrise schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 20:42:
[...]

Nederland is een constitutionele monarchie. We zijn wel degelijk een monarchie.
Ik ben het met BeefHazard eens, dat we een constitutionele monarchie genoemd worden heeft als enige reden dat het beestje een naam moet hebben.

Voor de rest mooie blog, helemaal mee eens, lekker boeiend dat iemand die met zijn volle verstand en bij bewustzijn de piste verlaat en onder een lawine komt. Gevalletje eigen schuld dikke bult ongeacht zijn afkomst.

[Reactie gewijzigd op zaterdag 18 februari 2012 22:12]


Door Tweakers user Sissors, zondag 19 februari 2012 10:11

Ik kan me ook totaal niet druk erover maken hoe het met hem gaat. Natuurlijk kut voor hem en zijn naaste, maar dat is het geval bij iedereen in zon situatie. Als Alex of Maxima ofzo er nou onder had gelegen, oké, dat was nog relevant want die krijgen als het goed is later een nogal grote functie.

En je bent niet de enige die zich ergert aan de berichtgeving http://www.geenstijl.nl/m...n_lech_zit_men_aan_h.html

Door Tweakers user jediah, zondag 19 februari 2012 13:48

Het stoort mij ook steeds vaker, vooral in dit geval met betrekking tot de Koninklijke familie, dat gewoon alles wat die mensen doen en laten een grote media-heisa is. Het zijn tenslotte ook gewoon mensen, die normaal hun leven willen leiden. Daar horen nu eenmaal ski-ongelukken bij..

Door Tweakers user onok, zondag 19 februari 2012 19:40

Helemaal mee eens. Ik ergerde me ook dood aan het knalrode blok op nu.nl met in grote koeieletters URGENT erop. Blegh!

Door Tweakers user jeroenr, maandag 20 februari 2012 12:52

...zegt een redacteur van een site die zeer regelmatig zijn Twitter-berichten begint met "BREKEND"


Door Tweakers user netblade, woensdag 22 februari 2012 08:58

Met alle respect voor het koninklijk huis en haar leden, ik vind dit geen breaking news, first of all is hij in de monarchie niet belangrijk meer (als in hij zal nooit meer koning kunnen worden) second of all, als mij (of een willekeurig ander persoon) wat overkomt hoor je daar geen haan om kraaien , en dit moet breaking news zijn.
Onze prins is gewoon een beetje dom geweest door op onveilige pistes te gaan skieen, nothing more nothing less. Eigen schuld dikke bult.

Dat al die senstatiezenders dit als wereldnieuws bestempelen snap ik dan ook niet, het interesseert het grootste gedeelte van NLD namelijk geen bal wat er met die lui gebeurt. Tijdens de nieuwsuitzendingen door dit soort berichten brengen; prima. Maar om nu programma's te onderbreken dat de Koningin een koekje voor het ziekenhuis aan het eten is, is onzinnig en onnodig.
Dus weg met deze fratsen en wat meer over de protesten in Griekenland laten zien, want dat vind ik een stuk belangrijker dan dit telegraaf nieuws.

Door Tweakers user ajakkes, woensdag 22 februari 2012 09:26

'breaking nieuws' - 'breaking nieuws' - 'breaking nieuws' - 'breaking nieuws' - 'breaking nieuws'

Zal de moeder vandaag weer op bezoek gaan bij haar zoon?

We houden u op de hoogte.

Meer in de volgende nieuwsuitzending.

'breaking nieuws' - 'breaking nieuws' - 'breaking nieuws' - 'breaking nieuws' - 'breaking nieuws'

Reageren is niet meer mogelijk