Specs-race op smartphones: waarom?

Door arnoudwokke op donderdag 10 november 2011 20:05 - Reacties (25)
Categorie: -, Views: 4.972

De industrie van smartphones is booming, zoals dat zo mooi heet. Grote techbedrijven als Apple, Microsoft, Google en Samsung halen een aanzienlijk deel van hun omzet uit telefoons. En dus kwam er afgelopen jaren steeds meer geld voor r&d voor smartphones.

Het gevolg is een ware specs-race.

De eerste telefoon met een een op 1GHz-processor kwam in Nederland uit in november 2009: de HTC HD2. De eerste telefoon met dualcore-processor was in maart dit jaar de LG Optimus 2X Speed. Maar inmiddels gaat het hardnekkige gerucht dat HTC volgend jaar in februari zijn eerste smartphone met quadcore-soc gaat presenteren: de Edge.

Een quadcore-processor in een smartphone. Really?

Uiteraard is volgens de fabrikanten een multicore-processor goed voor van alles en nog wat. Je kunt PS2-games spelen, terwijl je op de achtergrond je mail binnentrekt. En dat alles, terwijl de nieuwe processoren zuiniger met de accu omspringt. Tot op zekere hoogte is dat allemaal waar, maar komt er niet een punt dat we ons gaan afvragen waar het goed voor is? Of we de focus wel op de juiste plek leggen?

Een ander voorbeeld is de schermen: in 2008 kregen we voor het eerst schermen met 800x480 pixels. De Sony Ericsson Xperia X1 had toen een retina-display voordat iemand er ooit van had gehoord. Een jaar later kwam Motorola met de eerste 854x480-display's, in de Milestone en Droid. Apple deed er een schepje bovenop met zijn 960x640-scherm in de iPhone 4.

Maar in 2011 gaat het hard. De HTC Sensation is in juni de eerste met 960x540-scherm, iets dat qhd wordt genoemd. Samsung knalt daar deze maand overheen met een 720p-scherm op de Galaxy Nexus en een 1280x800-scherm in de Galaxy Note. Begint het al te duizelen?

Dan heb je ook nog de grootte van de schermen: waar de iPhone in 2007 met zijn 3,5" een groot display had voor een smartphone, is dat inmiddels een maatje geworden voor budgettelefoons. Alleen Nokia heeft in zijn Lumia 800 een vlaggenschip met 'slechts' een 3,7"-scherm. Sony Ericssons Xperia Arc meet 4,2", HTC zit op 4,7" met zijn Sensation XL en Titan en Samsung doet het voor niet minder dan 5,3" met de Note. Zijn dat nog telefoons? Ja, natuurlijk, maar wel met een waanzinnig groot scherm.

Net zoals ooit tussen telefoonfabrikanten een race was om de dunste telefoon - een geschiedenis die zich aan het herhalen is, met Motorola met zijn 7,1mm dunne Razr-smartphone als koploper - een race om de meeste megapixels in de camera (die is geëindigd bij 12 megapixels), had ik graag andere races gezien.

Een race om de vloeiendste software en de accu die het langste meegaat.

Vooral op Android is het lang een probleem geweest en nog steeds: ondanks alle dualcore-processors en gpu's waarmee je drie hdtv's kan aansturen, is het nog altijd niet mogelijk om vloeiend te scrollen op een webpagina. Pas nu, bij versie 4.0 (!) heeft Google daar aandacht aan besteed.

Bij accuduur is de limiet een dag intensief gebruik. Kan een gebruiker 16 uur door? Dan is het goed. Maar eigenlijk is dat helemaal niet goed. Wil je dunnere teefoons of wil je telefoons met een grotere accu? Veel fabrikanten kiezen voor dunnere telefoons, maar ik zou graag de keuze zien: of een dunnere telefoon, of een dikkere telefoon die bij intensief gebruik vier dagen meegaat.

Maar waar stopt de specs-race op smartphones? Octacore-processors? 1080p-schermen? En moeten fabrikanten minder aandacht besteden aan de dikte van de telefoons en meer aan de grootte van de accu?
Wat denk jij?

Volgende: Geheime keylogger op je telefoon? Test het zelf :) 11-'11 Geheime keylogger op je telefoon? Test het zelf :)
Volgende: Top 10 telefoons op Tweakers.net 11-'11 Top 10 telefoons op Tweakers.net

Reacties


Door maxx0r/Catch22, donderdag 10 november 2011 20:16

vind t zelf niet belangrijk, 1 intensieve dag volg gebruik op de accu vind ik genoeg.

maar dan moet er sowieso eerst een benchmark/standaard komen, want dat is er niet.

ennn zijn de nieuwe quad (4+1) cores niet zuiniger dan singlecores?

Door Tweakers user Kartmans1, donderdag 10 november 2011 20:18

Eerlijker gezegd vind ik de accu niet belangrijk, als hij maar een normale dag mee gaat. 's Nachts kan ik de telefoon opladen, dus zie ik er geen probleem in wanneer een telefoon niet meer dan een dag mee gaat. Wat betreft Quad-Cores en dergelijke, als het echt prestatiewinst geeft (in de praktijk), dan mag het van mij natuurlijk komen! Maar het moet dan wel merkbaar sneller zijn, en niet alleen tijdens een benchmark test. Het punt van soepel scrollen wat al werd aangehaald is daar een mooi voorbeeld van. Dat soort praktische elementen moeten gewoon goed werken.

Door Tweakers user Torched, donderdag 10 november 2011 20:19

Het zwakt vanzelf wel af. Zie het als de gigahertz hype die je vroeger had.
En geniet van de vooruitgang die nu geboekt word. Of heb je problemen met iets wat net een slagje beter werkt als hetgeen wat je hiervoor had ?

Door Tweakers user arnoudwokke, donderdag 10 november 2011 20:33

En geniet van de vooruitgang die nu geboekt word. Of heb je problemen met iets wat net een slagje beter werkt als hetgeen wat je hiervoor had ?
Integendeel: mijn hart gaat altijd weer wat sneller kloppen als er hardware op de redactie arriveert die de grenzen verlegt van wat ik denk dat een smartphone kan. Maar het lijkt me niet slecht om in elk geval de vraag te stellen: gaat de smartphone-race de goede kant op? Geloof me: de iPhone 4S ervaart iedereen over een half jaar als vrij dik, omdat alle fabrikanten werken aan smartphones dunner dan 9mm. Maar ik heb nog niets gehoord van een smartphone die je veel minder vaak hoeft op te laden. En dat zijn nu net twee elementen die op gespannen voet staan.

Soms moet je even gaan stistaan en denken: hee, is dit wel wat we willen? Ik vraag graag dingen en ik hoop dat veel mensen hieronder laten weten wat zij denken :)

Door Tweakers user RobinHood, donderdag 10 november 2011 20:55

De reden waarom ik heel ver van smartphones afblijf, is de accuduur ja. Ik maak wel eens lange dagen, ben zo chaotisch als ik weet niet wat dus ik vergeet echt wel elke dag mijn smartphone aan een snoertje te hangen. Mijn nokia 6600 Slide kan zo'n 3-5 dagen [ligt aan zijn bui] doen met een drupje stroom.

Een dag vind ik echt veels te kort. Ik wil best een iets dikkere telefoon als ik daarmee 3 of 4 dagen mee kan rondlopen, ook bij normaal gebruik.

Geef mij tot die tijd maar een "dumbphone".

Door Tweakers user Precision, donderdag 10 november 2011 21:02

Niets kl*tiger dan ongepland op café belanden en na een avondje gezellig stappen, geen vriend/taxi kunnen bellen omdat je batterij leeg is... 3-4 dagen zorgt voor meer marge bij zo'n dingen.

[Reactie gewijzigd op donderdag 10 november 2011 21:03]


Door Tweakers user ZpAz, donderdag 10 november 2011 21:05

Waar stopt het. Niet? De smartphone's van over x jaar zijn krachtiger dan de supercomputers van nu. Waarom? Omdat hoe meer rekenkracht er is, hoe meer wegen we vinden om die rekenkracht te benutten.

Door Tweakers user Paul - K, donderdag 10 november 2011 21:50

Ik zie ook graag een langere accuduur, liever een paar mm dikker en 2 dagen doen ben m'n accu in plaats van 1.

Door Tweakers user MicGlou, donderdag 10 november 2011 22:05

100% agree... maar die gedacht gaat bij mij wel op voor veel meer dingen, zeker op het gebied van hardware en software. De focus ligt veel te veel op sneller en groter en vrijwel nooit op het werkelijk verbeteren van bestaande hardware en software... optimalisatie is denk ik het juiste woord. Men is zo gefocust op 'the next best thing' dat er eigenlijk geen tijd meer wordt gestoken in het ontwikkelen van een werkelijk degelijk product, of het in samenwerking ontwikkelen van een echt standaard (voor zoveel dingen, teveel om op te noemen) Je kan als consument vandaag bijvoorbeeld geen tv, telefoon of computer meer kopen voor een 'redelijke' prijs waarmee je de garantie hebt dat je volgend jaar gewoon nog helemaal mee kan komen.

Waarom moet een razensnelle 1,5ghz dualcore in een smartphone volgende maand alweer 1,7ghz zijn en volgend jaar minstens het dubbele? Waarom neemt met die cpu niet en maakt hem nog zuiniger... optimaliseer de software er omheen. Want een van de grootste redenen waarom software tegenwoordig veelal brak wordt ontwikkeld is omdat de balans tussen hardware ontwikkeling en software volledig verdwenen is. Software en daardoor ook de hardware kan vaak zoveel beter functioneren als het op elkaar is afgestemd. Er is geen balans, de recycle cyclus is te hoog.

[Reactie gewijzigd op donderdag 10 november 2011 22:26]


Door Tweakers user natasdiamon, donderdag 10 november 2011 22:11

Je moet vooral vooruitgang niet in de weg willen staan, ik wil graag een HD scherm, een hexacore processor EN een dikke accu, niet of en of :)

ik slaap iedere nacht, dan laad ik mijn telefoon op, soms ga ik op feestjes of lanparties wat langer door, maar dan ben ik smiddags thuis, dan kan ik met een 100 procent opgeladen accu weg.

ik vind de soepelheid in software geweldig, er staat hier een i5 760 met een GTX550, maar ik kan veel dingen op mijn bijna 2 jaar oude HTC Desire vrijwel even snel en soepel doen, zeker met een fatsoenlijke rom, (die is tweakbaar, extra leuk!)

dus, ik vind dit een beetje een blog die inlevingsvermogen/visie in de toekomst mist.

Door Tweakers user BillsGate, donderdag 10 november 2011 22:56

lan-ge-pe-nis-spe-ci-fi-ca-tie

Wat gebruikers echt willen, is marketingtechnisch niet interessant. Denk aan digitale camera's, waarbij veel mensen nog steeds denken dat het aantal megapixels de kwaliteit bepaalt.

Grotere schermen en snellere processoren zijn specificaties die makkelijk verkopen, voor consumers gemakkelijk te vergelijken zijn (qua getal) en waarbij het daadwerkelijke effect deels tussen de oren zit. Daar valt commercieel meer mee te verdienen dan standby-tijd.

Door Tweakers user Gomez12, donderdag 10 november 2011 23:06

MicGlou schreef op donderdag 10 november 2011 @ 22:05:
Waarom moet een razensnelle 1,5ghz dualcore in een smartphone volgende maand alweer 1,7ghz zijn en volgend jaar minstens het dubbele? Waarom neemt met die cpu niet en maakt hem nog zuiniger...
Nog zuiniger is nog steeds dezelfde spec-race enkel op een ander vlak.
Want een van de grootste redenen waarom software tegenwoordig veelal brak wordt ontwikkeld is omdat de balans tussen hardware ontwikkeling en software volledig verdwenen is. Software en daardoor ook de hardware kan vaak zoveel beter functioneren als het op elkaar is afgestemd. Er is geen balans, de recycle cyclus is te hoog.
Software ontwikkeling is te duur zolang de klant enkel op hw-specs koopt.
Mensen kopen een nieuwe telefoon omdat de specs zeggen dat het sneller zal zijn, dat de praktijk is dat het trager is dan windows 95 op een 486 qua webpagina scrollen, tja dat is niet relevant.
Verander niets aan de software en over 2 jaar verkoop je een nieuwe telefoon aan een klant omdat die (wow wow wow) net het niveau van een 486 haalt qua webpagina scrollen.

Door Tweakers user Gamebuster, vrijdag 11 november 2011 02:31

Vooral op Android is het lang een probleem geweest en nog steeds: ondanks alle dualcore-processors en gpu's waarmee je drie hdtv's kan aansturen, is het nog altijd niet mogelijk om vloeiend te scrollen op een webpagina. Pas nu, bij versie 4.0 (!) heeft Google daar aandacht aan besteed.

Hahaha, lol'd

Door GameTron, vrijdag 11 november 2011 08:05

"Of we de focus wel op de juiste plek leggen?"

Grotere schermen hebben in principe hogere resoluties nodig; dus die 'sprint' die jij constateert is een logisch gevolg van elkaar en ook heel wenselijk. Daar is dus niks 'raars' aan. Het zal me ook niets verbazen als zelfs Apple, waar specs niet het belangrijkste zijn, met een 2048x1536 scherm in de iPad 3 komt. Hogere resoluties vragen bovendien meer van je CPU en GPU - dus ook die zullen logischerwijs ieder jaar een 'bump' moeten krijgen.

Inmiddels zien we ook bij Apple fragmentatie door alle 'spec bumps': je kunt niet langer 1x een game schrijven die direct overal op draait. De iPhone 3(G/S) is vaak nu al te langzaam voor 3D games. Daarnaast zag ik laatst al 2 games die zelfs 'optimized for iPhone 4S' zijn.

Camera's, een wenselijk item voor velen, worden bovendien ook steeds beter (zie Nokia, Apple en Sony-Ericsson).

Bovendien is overal bijna stroom te krijge hier: thuis, in de auto, op je werk etc. We leven niet in Afrika!

Door Tweakers user 318025, vrijdag 11 november 2011 11:18

ZpAz schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:05:
Waar stopt het. Niet? De smartphone's van over x jaar zijn krachtiger dan de supercomputers van nu. Waarom? Omdat hoe meer rekenkracht er is, hoe meer wegen we vinden om die rekenkracht te benutten.
Dan had je maar een reserve batterij bij je moeten hebben, bij mijn HTC Desire HD koop ik voor een paar euro een reserve batterij en die kan je rustig in je beurs stoppen en zo heb je er altijd een als reserve.

Overigens scrolled mijn HTC Desire HD wel gewoon vloeiend en het is een single core.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 11 november 2011 11:20]


Door Tweakers user ZpAz, vrijdag 11 november 2011 13:45

DonnieYen schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:18:
[...]

Dan had je maar een reserve batterij bij je moeten hebben, bij mijn HTC Desire HD koop ik voor een paar euro een reserve batterij en die kan je rustig in je beurs stoppen en zo heb je er altijd een als reserve.

Overigens scrolled mijn HTC Desire HD wel gewoon vloeiend en het is een single core.
Ik snap het verband niet tussen mijn reactie en een reserve batterij die ik bij me zou moeten hebben. Als het een dag meegaat ben ik tevreden. Aangezien ik elke nacht toch bij een stopcontact ben.

Door Tweakers user onok, zaterdag 12 november 2011 12:56

Ik zie ook graag een telefoon die langer meegaat op de accu. Mijn galaxy s plus houd het net 3 dagen vol, en dat is al een stuk beter dan de gemiddelde HTC. Maar mijn vorige telefoon, een Nokia expressmusic, ging gewoon 2 weken mee. Dus ik zou idd ook graag de keuze willen hebben, en dan zou ik al snel voor een grotere batterij kiezen.

Door Tweakers user AMD1800, zaterdag 12 november 2011 13:39

Tsja, de eis om een dunne telefoon te hebben is blijkbaar van groter belang dan accuduur. Zo is het nou eenmaal, ondanks dat dit natuurlijk niet erg terecht is. Ik zou liever minstens 48 uur met mijn smartphone (HTC Desire, nu bij intensief gebruik nog geen 6 uur en bij normaal gebruik een dag) willen doen, omdat je zo minder gejaagd hoeft te zijn om dat ding in een stopcontact te pluggen (usb--power is niet voldoende eigenlijk)

Hogere resolutie schermen vind ik prima, maar dit betekent ook dat de schermdiagonaal niet mee hoeft te groeien. Ik hoef niet met een hutkoffer rond te lopen, als ik mijn mobiel bij me heb. Snap ook niks van die race qua schermdiagonaal.

Door Tweakers user MarcoC, zaterdag 12 november 2011 15:13

Precision schreef op donderdag 10 november 2011 @ 21:02:
Niets kl*tiger dan ongepland op café belanden en na een avondje gezellig stappen, geen vriend/taxi kunnen bellen omdat je batterij leeg is... 3-4 dagen zorgt voor meer marge bij zo'n dingen.
Afgezien van het feit dat je "zulke" bedoelt en niet "zo'n" (meervoud en enkelvoud enzo) ben ik het met je eens.

Door Tweakers user MarcoC, zaterdag 12 november 2011 15:14

DonnieYen schreef op vrijdag 11 november 2011 @ 11:18:
[...]

Dan had je maar een reserve batterij bij je moeten hebben, bij mijn HTC Desire HD koop ik voor een paar euro een reserve batterij en die kan je rustig in je beurs stoppen en zo heb je er altijd een als reserve.

Overigens scrolled mijn HTC Desire HD wel gewoon vloeiend en het is een single core.
Pak eens een WP7- of iOS-toestel. Dan weet je pas wat vloeiend is. De Desire HD is erg choppy.

Door Tweakers user florejaen, zondag 13 november 2011 01:32

MarcoC schreef op zaterdag 12 november 2011 @ 15:14:
[...]
Pak eens een WP7- of iOS-toestel. Dan weet je pas wat vloeiend is. De Desire HD is erg choppy.
Op mijn iPad is het scrollen idd vloeiend, maar op mijn galaxy s2 met android heb ik nog nooit enige lag ondervonden, het scrollen gaat in sommige gevallen zelfs beter en webpagina's worden niet uit het geheugen verwijdert.

Door Tweakers user Roytoch, zondag 13 november 2011 13:47

florejaen schreef op zondag 13 november 2011 @ 01:32:
[...]


Op mijn iPad is het scrollen idd vloeiend, maar op mijn galaxy s2 met android heb ik nog nooit enige lag ondervonden, het scrollen gaat in sommige gevallen zelfs beter en webpagina's worden niet uit het geheugen verwijdert.
Zelfde setup hier, maar de Galaxy heeft hardware-acceleratie in de browser zitten vziw, en weet op die manier het gebrek van Android zelf (geen gpu acceleratie op de gui) te vermijden. Maar in principe heeft Android dus pas vanaf ICS gpu acceleratie, waardoor het al met al een stuk beter gaat werken. Ja, de S2 heeft weinig schokken, maar dat komt ook omdat er zo'n snelle cpu in zit. Mijn ipad1 pakt die scrollsnelheid ook, maar doet dat op de gpu terwijl de processor veel trager is.

Door Tweakers user biert1982, woensdag 30 november 2011 15:40

Liggen heel veel van de ontwikkelingen die in mobiele telefoons tot uitdrukking komen niet bij fabrikanten die onderdelen maken als accu's, gpu's, cpu's, etc. Doordat er op cpu gebied een enorme ontwikkeling is naar sneller en kleiner welke het mogelijk maakt hier enorme winsten te maken terwijl op accu gebied er eigenlijk nog steeds geen beter alternatief is gevonden. Ik vraag me af of het gestelde achterblijven van ontwikkelingen op bepaald gebied wel aan de telefoon fabrikant ligt. Met de software (Android) is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Dit ligt bij de ontwikkelaar van de software en niet bij de telefoonfabrikant om deze sneller en/of beter te maken.

Door Tweakers user jcvjcvjcvjcv, zaterdag 17 december 2011 20:40

Mooi verhaal

De grote eenheidsworst is ook een van de redenen dat ik eerder dit jaar Sim-Only verlengd heb voor m'n Xperia X1. Destijds gekocht vanwege het toetsenbord, resistive touchscreen, de resolutie en omdat het ding zo mooi smal is zodat ik m'n aan m'n riem kan hangen.

Mijn vingers zijn te droog / te bedekt met eelt / whatever en werken niet fijn samen met capacitive touchscreens. Helaas.... geen enkele keus meer :(

Door Tweakers user jcvjcvjcvjcv, zaterdag 17 december 2011 20:43

Potverdorie!!!!

En nu weet ik ook waarom er geen enkele telefoon met Windows Phone en een resistive touchscreen is:

De Microsoft "Hardware requirements" voor de fabrikanten dicteert een capacitive touchscreen. Grrrr

Reageren is niet meer mogelijk