KPN: welkom in 1998

Door arnoudwokke op dinsdag 19 juli 2011 09:38 - Reacties (69)
Categorie: -, Views: 25.827

KPN introduceerde vanmorgen de nieuwe abonnementen. Zoals aangekondigd is mobiel internet niet meer 'onbeperkt voor een tientje', maar wordt er gerekend als met belminuten en sms' jes: hoe meer data je wilt, hoe meer je betaalt.

De provider wilde eerst heffingen gooien op bepaalde diensten, zoals voip, streaming video en zelfs chatten. Een belachelijk plan, waarmee KPN zijn hand overspeelde. Binnen twee maanden werd Nederland het tweede land met wettelijk vastgelegde netneutraliteit. Weg idee.

Hoe verdien je dan geld met mobiel internet? KPN koos the easy way: gewoon de prijzen verhogen. De prijsstijging zal voor veel mensen best meevallen. Als je 350 minuten/sms'jes wil en een 1GB aan data, zal je na 5 september niet langer 47,50 euro, maar 50 euro kwijt zijn.

Waarom zijn mensen dan zo boos? Simpel: providers gooiden afgelopen jaar mobiele data in de uitverkoop. Zo kostte 1Gb aan data bij een abbo zelden meer dan 5 euro - en dat kreeg je volledig terug in korting op het toestel. En dan is het lastig als je ineens veel meer zou moeten gaan betalen.

Dat is een denkfout die KPN had moeten incalculeren. Maar de grootste denkfout van KPN zit ergens anders, op een veel fundamentelere plek. KPN wil namelijk nog steeds niet inzien dat de wereld is veranderd.

Het idee van de nieuwe abonnementen is: hoe meer data je wil verbruiken, hoe meer je betaalt. Maar ook: hoe meer data je wilt, hoe meer belminuten en sms' jes je moet afnemen.

Wat?

Newsflash voor KPN: belminuten en sms' jes zijn voor veel mensen bijna overbodig: bellen doe je hoofdzakelijk met je ouders, sms' en doen veel mensen dankzij WhatsApp helemaal niet meer.

Het is net alsof Albert Heijn zegt dat je best een zak chips mag kopen, maar dan wel een kilo appelen moet afnemen. Of dat je bij het tankstation een zak snoep wil halen, maar dan minimaal 30 liter moet tanken - of je nu een auto hebt of niet.

Kortom: KPN slaat de plank met deze vorm van abonnementen heel erg mis. Ik pleit voor internetabbo's met hoge snelheid en veel of onbeperkte data - maar nauwelijks belminuten of sms'jes. Veel mensen die ik ken zouden daar graag 40 of 50 euro voor over hebben.

KPN staat met een been in 2011, maar het andere is duidelijk blijven steken in 1998.

Volgende: IE voor domme mensen? 07-'11 IE voor domme mensen?
Volgende: NOS en Tweakers.net 07-'11 NOS en Tweakers.net

Reacties


Door Tweakers user Tjebakka, dinsdag 19 juli 2011 09:44

Ze willen zo graag vernieuwend zijn en ik moet ze nageven, het reclamebureau dat het imago moet veranderen doet dat goed. Maar onder de hippe laag die generatie KPN heet schuilt nog steeds de logge oude bedrijfscultuur.

Door Tweakers user GENETX, dinsdag 19 juli 2011 09:51

Het grote probleem is imho dat men zo dik onder de 10 euro grens is gaan zetten. Toen ik 5 jaar geleden nog een Nokia kocht, toen smartphones net kwamen toen zei ik tegen mezelf: Als internet ooit maar 10 euro/maand wordt dan neem ik het.

2 jaar later kon ik het al voor 7 euro krijgen 8)7 . En nu betaal ik dat overigens nog bij telfort. Maarja, wat wil je voor 25 euro/maand met 100 of 150 minuten (weet het niet eens meer) zonder SMS. Desire HD er bijna gratis bij. Helemaal perfect voor mij zoals Arnoud al aangeeft: Bellen met mijn ouders en incidenteel met klasgenoten. Verder whatsappen en de rest ook via het web :)

Anderen konden 2 jaar internet voor 2,50 per maand krijgen. Echt wtf was dat voor actie. Ik ben benieuwd hoe het was gegaan als het op 10 euro/maand voor FUP of grofweg 1GB was gebleven. Voor velen is dat denk ik een heel leuk bedrag om internet te hebben en ik denk dat dat ook nog wel uit kan voor de providers. Daarbij zal niet iedereen meer internet hebben gehad met alle capaciteitsproblemen. Volgens mij was 10 euro/maand een soort van stabiel punt geweest.

Maar nee, nu hebben we een dikke undershoot gehad en werkt het regelsysteem wat brakjes en hebben we een dikke overshoot om het te compenseren. Goed, in de elektrotechniek zou ik een systeem slopen op deze manier. Achja, economisch ingestelde mensjes. Zolang ze zelf hun bonus maar krijgen voor hun wangedrag.

Goed, gelukkig kan ik nog een dik jaar op dit abbo. Daarna maar zien, desnoods maar via WiFi overal internetten.

Ooh en ik wil niet veel meer dan 25 euro betalen. Ja ik zit voor een dubbeltje op de eerste rang. Maar als je goed om je heen kijkt kan dat ook :)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juli 2011 10:07]


Door Tweakers user Pixeltje, dinsdag 19 juli 2011 09:55

Leuke blog, en ik ben het ook grotendeels met je eens. Ik vindt persoonlijk dat het nog wel een stap verder mag gaan; Providers proberen op alle mogelijk manieren het meeste geld uit de abonnementen te halen. Aan de ene kant hun goed recht want het zijn nu eenmaal commerciele bedrijven die winst moeten maken etc. aan de andere kant slecht want de klant is de dupe.

Niet alleen omdat de prijzen omhoog gaan maar vooral omdat de inhoud van abonnementen slechter wordt. Je betaalt meer en krijgt minder. Neem nu de abonnementen van Hi die vanmorgen zijn geintroduceerd; 120 belminuten en beperkt internet voor bijna 40 euro per maand (37,nogwat). Die 120 minuten lijken misschien afdoende, maar sinds providers afrekenen per minuut (nog zo'n maatregel..) ben je hier zo doorheen. Als je buiten je bundel belt gaan de tarieven ineens in rap tempo omhoog en betaal je voor een minuutje bellen (of eigenlijk; voor 10 seconden) ineens goud geld.

Het wordt tijd dat de providers inzien dat ze niet onbeperkt de prijzen kunnen verhogen en de voorwaarden kunnen verarmen. Natuurlijk willen ze winst maken op de diensten die ze aanbieden, maar als ze zich wat meer bezig hadden gehouden met een lange termijn visie en wat minder met korte termijn winst hadden ze de kentering die nu plaats heeft gevonden aan kunnen zien komen. Met andere woorden; de stijging van het gebruik van mobiel internet (en dus de daling van het gebruik van belminuten en SMS berichten) hebben ze zelf in de hand gewerkt. In plaats van te accepteren dat ze het slecht gedaan hebben en het verlies te accepteren laten ze hun klanten er nu voor opdraaien. Lekkere strategie.

Tis zo jammer dat over het algemeen geldt dat als er 1 provider over de dam is, de rest volgt. Ik vrees dan ook dat we binnenkort gelijkende berichten van Vodafone en T mobile kunnen verwachten..

Door peSHIr, dinsdag 19 juli 2011 09:57

Ga toch weg, zeg. Als ik dit zie *wil* KPN niet eens vernieuwend zijn. Ze snappen het echt niet (of zijn zo halsstarrig) en het kan ze geen moer schelen. Iemand suggesties voor een alternatieve aanbieder? Ga maar eens rondshoppen...

Door Frank, dinsdag 19 juli 2011 10:03

Meer verbruik = meer betalen, daar ben ik het mee eens.
Maar inderdaad, wil je snel internetten moet je ook veel belminuten kopen.

Op zich is €5 per 250mb een schappelijke prijs, het is het dubbele van wat de concurrentie nu vraag (10e/1gb) maar inderdaad gigantisch veel meer dan wat KPN/Hi vroeg. (iets van 2,50 voor onbeperkt)

Waar ze inderdaad naar moeten kijken is de manier waarop UPC/Ziggo hun tripleplay-pakketten aanbieden, waarin je zelf kunt bepalen hoeveel tvzenders, hoe snel internet en hoeveel telefoon. En dat terwijl je er maar 1 pakket koopt.

Door Tweakers user thelightning, dinsdag 19 juli 2011 10:09

Ligt het aan mij of valt het allemaal nog wel mee?

Ik heb sinds een lange tijd een telefoonabbo van 20 euro plus 10 euro internet.
Vorig jaar heb ik wel eens de belachelijke fup van 25mb/maand gehaald waarna ik in snelheid terug gezet werd maar het laatste jaar geen last meer van gehad terwijl ik mijn verbruik niet heb aangepast.

30 euro dus voor bellen en het "Snel" internet abbo (niet Extra snel van 15euro toen der tijd)

Als ik terug kijk in het grafiekje. ik betaal het zelfde terwijl ik 75mb meer dataverkeer heb dan de FUP van een jaar geleden.

Door Tweakers user RobIII, dinsdag 19 juli 2011 10:10

Het is net alsof Albert Heijn zegt dat je best een zak chips mag kopen, maar dan wel een kilo appelen moet afnemen
:D Daar zie ik nog best wel een SIRE campagne voor ontstaan :P Die jeugd van tegenwoordig snoept teveel!!!!111 :N

Breng ze maar niet op ideeën daar in Den Haag :+

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juli 2011 10:10]


Door Tweakers user Krisp, dinsdag 19 juli 2011 10:11

Wat gebeurt er als ik een Bel-SMS-Bundel koop, aangevuld met 4x250MB? Dan ben ik voor 40 euro klaar, en heb ik wel 1GB. Voor 60 euro zou ik 2GB hebben (genoeg voor Spotify) en ben ik van het gezeur af. Het wordt zuurder als ik dan naar boven moet schuiven, maar tot nu toe lees ik dat nergens...

Door Tweakers user Wildfire, dinsdag 19 juli 2011 10:11

Tsja, het is net als met de film- en muziekindustrie. Ze zijn gewoon compleet blind en blijven halsstarrig weigeren een businessmodel op te zetten wat door de markt gedragen zou worden. Ze proberen met alle macht alles bij het oude te houden en tsja... dat werkt gewoonweg niet. Jaagt alleen maar meer en meer consumenten tegen je in het harnas. Niet slim...

Door Tweakers user Poenzkie, dinsdag 19 juli 2011 10:22

Het lijkt wel of ze iedereen weer terug willen pushen naar sms. Want anders snap ik het niet waarom ze komen met een onbeperkte sms bundel komen. Aan de ene kant logisch aangezien de hele sms markt is ingestort sinds whatsapp, ping etc. Maar ik denk dat het te ver gaat om de markt proberen te beinvloeden, aangezien whatsapp en ping gewoon veel meer functies hebben.

Het lijkt wel alsof ze heel wat jaren hebben geprobeerd iedereen op mobiel internet te krijgen door het spotgoedkoop te maken. En nu iedereen gewent is maken ze het heel duur. Aangezien iedereen die toch niet zonder "kan" sowieso gaat betalen.

Door Tweakers user rb338, dinsdag 19 juli 2011 10:23

KPN zou wel gek zijn om een goedkoop abonnement met veel data en weinig sms/belminuten aan te bieden. Wat gebeurt er dan: iedereen sluit zo'n abo af en gaat lekker voip'en en whatsappen.

Wat gebeurt er met de abonnementen die ze nu aanbieden: iemand heeft veel data nodig maar eigenlijk geen belminuten/smsjes, maar kan het ene niet krijgen zonder het andere. Die persoon koopt dus (bijvoorbeeld, ik ken de cijfers niet) 5 GB data plus 500 smsjes en 500 minuten. Die 5 GB gaat elke maand bijna op, maar hij gebruikt maar 10 smsjes en 30 minuten.

Voila: KPN verdient een beetje aan het dataverbruik (je betaalt immers meer dan het KPN kost), plus 100% winst over 490 smsjes en 470 minuten (want die zijn niet gebruikt).

Zijn er eigenlijk al wel providers die bijvoorbeeld FUP data en weinig minuten/smsjes aanbieden?

Door Tweakers user boksbeugel, dinsdag 19 juli 2011 10:24

Ik pleit voor internetabbo's met hoge snelheid en veel of onbeperkte data - maar nauwelijks belminuten of sms'jes
Oneens hiermee. Ik vind dat de veelgebruiker ook best meer mag betalen. Eigenlijk vind ik dat je gewoon per byte aangeslagen moeten worden. De verbruiker betaald, wel zo eerlijk.

Klopt wel dat onderscheid spraak/sms en data kunstmatig is. Eigenlijk zou je spraak/sms ook moeten convergeren naar data en per byte moeten betalen. Maar dit past nog niet zo goed in het businessmodel van KPN...

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juli 2011 10:27]


Door Tweakers user GENETX, dinsdag 19 juli 2011 10:59

boksbeugel schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:24:
[...]


Oneens hiermee. Ik vind dat de veelgebruiker ook best meer mag betalen. Eigenlijk vind ik dat je gewoon per byte aangeslagen moeten worden. De verbruiker betaald, wel zo eerlijk.
Dat ontkent Arnoud ook niet. Hij stelt alleen de terechte vraag waarom iemand die veel wil internetten ook heel veel moet betalen voor bellen en SMS wat zo iemand amper gebruikt? Of eigenlijk amper iets mee kan zelfs.

Net alsof ik bij iedere 40 liter benzine ook gelijk 20 liter diesel zou moeten afnemen ofzo...

Door Tweakers user Gulli, dinsdag 19 juli 2011 11:33

Zal ik een Laakmannetje doen?

Iedereen vanaf NU zijn max aan data per maand verbruiken en zodra je de kans krijgt overstappen naar een andere provider. Laat dat logge KPN-management maar eens zien wat we ervan vinden hoe ze met hun klanten omgaan.

Zoals het Goede Doel ooit zong; een pakketje schroot met een dun laagje chroom. Naar de buitenwereld willen ze jong en hip overkomen met hun grappige marketing, maar het bedrijf erachter heeft geen idee wat de doelgroep wil.

Door Tweakers user MartijnAbel, dinsdag 19 juli 2011 11:49

Kortom: KPN slaat de plank met deze vorm van abonnementen heel erg mis. Ik pleit voor internetabbo's met hoge snelheid en veel of onbeperkte data - maar nauwelijks belminuten of sms'jes. Veel mensen die ik ken zouden daar graag 40 of 50 euro voor over hebben.

wat denk je nou zelf? dit is exact waar ik al op zat te wachten.
mensen begrijpen het niet omdat ze het vaak vanaf 1 kant bekijken, de kant van zichzelf.
zijn er nu nog mensen die zeuren dat de euro zo slecht is? nee, want we zijn er gewend aan geraakt.
hetzelfde met het mobiele internet, dit word gewoon duurder omdat het gebruik is gaan verschuiven...

je wilt liever dat providers doorgaan zoals nu en dat ze over een jaartje of 5 failliet zijn en alle mensen op straat staan?
ik zal geen exacte bedragen noemen, maar wat een provider nu al maandelijks misloopt is niet mals ;)

p.s. voor alle mensen, vat dit aub niet aanvallend op of wat dan ook ;)

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juli 2011 12:04]


Door Tweakers user DizzyWeb, dinsdag 19 juli 2011 12:36

MartijnAbel schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:49:
je wilt liever dat providers doorgaan zoals nu en dat ze over een jaartje of 5 failliet zijn en alle mensen op straat staan?
ik zal geen exacte bedragen noemen, maar wat een provider nu al maandelijks misloopt is niet mals ;)

p.s. voor alle mensen, vat dit aub niet aanvallend op of wat dan ook ;)
Volgens mij wordt er niets gezegd over het goedkoop moeten aanbieden van onbeberkt of snel internet. Het commentaar is op het koppelen van een hoge dataliemiet met veel belminuten. Genoeg mensen willen best iets meer voor hun data abonnement betalen als ze dan maar wel voor weinig belminuten kunnen kiezen.

Is het zo raar dat mensen willen betalen voor wat ze gebruiken, in plaats van wat ze gebruiken plus wat ze helemaal niet willen hebben? Als ik een tientje moet betalen voor een handvol belminuten maar dan voor 30 euro een paar gig data mag verstoken, hoor je mij niet klagen. Dat wil ik immers ook gebruiken.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juli 2011 12:37]


Door Marc, dinsdag 19 juli 2011 12:53

Iedereen lijkt over de 0,1mb/s als uploadlimiet heen te lezen. Dat betekent in praktijk dat even een foto'tje met twitter meesturen of VOIP achtige toepassingen niet vooruit te branden zijn cq. niet werken.

KPN heeft een manier gevonden om zonder de wet te overtreden internetdiensten zoals whatsapp, skype e.d. toch te kunnen tegenhouden.

Door Tweakers user BlizzarD, dinsdag 19 juli 2011 13:00

Marc schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:53:
Iedereen lijkt over de 0,1mb/s als uploadlimiet heen te lezen. Dat betekent in praktijk dat even een foto'tje met twitter meesturen of VOIP achtige toepassingen niet vooruit te branden zijn cq. niet werken.

KPN heeft een manier gevonden om zonder de wet te overtreden internetdiensten zoals whatsapp, skype e.d. toch te kunnen tegenhouden.
Mwa een berichtje over whatsapp is zo klein dat je weinig zal merken met die upload. Maar zodra je idd een foto erbij wilt versturen ga je het wel merken. Word tijd dat KPN eens gaat kijken naar wat de consument echt wil

Door Tweakers user 318025, dinsdag 19 juli 2011 13:02

Vroeger koste een gemiddeld abbonement met standaard korting met onbeperkt mobiel internet € 27,50 en in Oktober vorig jaar besloot ik dus 2 jarige abonnement met HTC Desire HD te nemen, alleen eerste 3 maanden betaalde ik 33 nog wat, maar resterend 23 maanden 22.50.

En dat is wat nu dan 30 euro kost en maar 100mb data, ben toch blij dat ik toen gedaan heb, want goedkoop abonnement met mooi toestel scoren wordt steeds moeilijker.

Door Tweakers user Cyphax, dinsdag 19 juli 2011 13:07

je wilt liever dat providers doorgaan zoals nu en dat ze over een jaartje of 5 failliet zijn en alle mensen op straat staan?
ik zal geen exacte bedragen noemen, maar wat een provider nu al maandelijks misloopt is niet mals ;)
Oh ja, wel zoiets roepen maar vervolgens geen enkele moeite doen om het te onderbouwen. Verder maar negeren dan.

Bizar, dat KPN het zo wil doen, het enige dat we kunnen hopen is dat alle andere providers het slimmer aanpakken. En dan hopen dat KPN een heleboel klanten kwijtraakt. Dat is het enige signaal dat je kunt geven aan zo'n bedrijf: je zaken bij een concurrent onderbrengen. Ik ben voor.

Door Tweakers user MartijnAbel, dinsdag 19 juli 2011 13:34

Cyphax schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 13:07:
[...]

Oh ja, wel zoiets roepen maar vervolgens geen enkele moeite doen om het te onderbouwen. Verder maar negeren dan.

Bizar, dat KPN het zo wil doen, het enige dat we kunnen hopen is dat alle andere providers het slimmer aanpakken. En dan hopen dat KPN een heleboel klanten kwijtraakt. Dat is het enige signaal dat je kunt geven aan zo'n bedrijf: je zaken bij een concurrent onderbrengen. Ik ben voor.
ik kan het wel degelijk onderbouwen, maar kan en mag nog niks loslaten ;)

Door Tweakers user Pewwy, dinsdag 19 juli 2011 13:35

Marc schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:53:
Iedereen lijkt over de 0,1mb/s als uploadlimiet heen te lezen. Dat betekent in praktijk dat even een foto'tje met twitter meesturen of VOIP achtige toepassingen niet vooruit te branden zijn cq. niet werken.

KPN heeft een manier gevonden om zonder de wet te overtreden internetdiensten zoals whatsapp, skype e.d. toch te kunnen tegenhouden.
Als we er allemaal mee instemmen heb je gelijk. Na mijn vakantie gaat Telfort internet de deur uit, over 3 maanden het HI abo van mijn vrouw en per mei volgend jaar het zakelijke Teflort abonnement. Dat is in totaal al snel € 15000,- Nu de rest nog volgen :)

Door Tweakers user Pewwy, dinsdag 19 juli 2011 13:47

MartijnAbel schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:49:
ik zal geen exacte bedragen noemen, maar wat een provider nu al maandelijks misloopt is niet mals ;)

p.s. voor alle mensen, vat dit aub niet aanvallend op of wat dan ook ;)
Dat betekent dat KPN een verrot businessmodel heeft gehanteerd en veel te veel winst heeft gepakt op bijvoorbeeld sms verkeer. Dat ze het mislopen is een mooi verhaal, maar als je het van een andere kant bekijkt hebben ze het jarenlang uit de zakken van de burgers gegraaid. En dat proberen ze nu weer.

Door Tweakers user I-King, dinsdag 19 juli 2011 13:49

Pixeltje schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 09:55:

Tis zo jammer dat over het algemeen geldt dat als er 1 provider over de dam is, de rest volgt. Ik vrees dan ook dat we binnenkort gelijkende berichten van Vodafone en T mobile kunnen verwachten..
Sterker nog, ik weet 100% zeker dat Vodafone komende week ook een aankondiging gaat doen... Per 1 augustus gaat daar ook het eea veranderen.

Door Marc Wielaert, dinsdag 19 juli 2011 13:52

Helemaal eens met je stuk!

Ik heb er al ook al 'ns wat over geblogd.
http://www.smartphone-rev...r-van-het-databewustzijn/

Er wordt door KPN naar buiten toe nog altijd niet onderkend dat "sms'jes" en "belminuten" ook niets anders meer is dan: data.

Door Tweakers user i-chat, dinsdag 19 juli 2011 14:22

boksbeugel schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:24:
[...]


Oneens hiermee. Ik vind dat de veelgebruiker ook best meer mag betalen. Eigenlijk vind ik dat je gewoon per byte aangeslagen moeten worden. De verbruiker betaald, wel zo eerlijk.

Klopt wel dat onderscheid spraak/sms en data kunstmatig is. Eigenlijk zou je spraak/sms ook moeten convergeren naar data en per byte moeten betalen. Maar dit past nog niet zo goed in het businessmodel van KPN...
daar zeg je nu juist waar het op dit moment op slaat, ik betaal strax wellicht 990 minuten / smsjes te veel, voor mijn 5gb mobiel data abootje - teweil iemand die aspraak gebruikt en smst strax wellicht 6gb gebruikt maar de de 'vorm' van z'n abo maar de helft betaalt - omdat een spraak mb bij kpn goedkoper is dan een data mb + een koppelverkoop mb want daar begint het hier aardig op te lijken... pure koppelverkoop.. zie ook het voorbeeld van snoep en 30ltr benzine.

Door meh, dinsdag 19 juli 2011 14:42

KPN en andere telecomproviders lijken er een 'drugsdealermodel' op na te houden. Goedkoop het beste spul (internet ;)) leveren, als de gebruikers eenmaal gewend zijn de prijs opdrijven.
Jaren geleden met voicemail hetzelfde principe. Begon als gratis dienst, werd populair en niet veel later mocht je betalen.

Door Tweakers user taiki, dinsdag 19 juli 2011 14:44

DizzyWeb schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 12:36:
[...]

Is het zo raar dat mensen willen betalen voor wat ze gebruiken, in plaats van wat ze gebruiken plus wat ze helemaal niet willen hebben? Als ik een tientje moet betalen voor een handvol belminuten maar dan voor 30 euro een paar gig data mag verstoken, hoor je mij niet klagen. Dat wil ik immers ook gebruiken.
De vraag is alleen of mensen wel tevreden zijn als ze een abonnement zouden kunnen nemen met alleen internetverbruik en zonder belminuten of smsjes.
De kans is dat men dan vervolgens gaat klagen over de te hoge prijs. Dat is de providers zelf ook weer aan te rekenen, want die hebben mensen lekker gemaakt met onbeperkte databundels voor een tientje.

Daarnaast vind ik persoonlijk dat de heer Wokke het wel erg op zichzelf betrekt met het "bellen doe je voornamelijk met je ouders". Het overgrote deel van de mensen, misschien niet de doelgroep van deze site, zal nog steeds de telefoon, naast het internetten, gebruiken om te bellen. Dat whatsapp het smsen verdringt, ok.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat het mooi zou zijn om de keuze te bieden aan mensen die niet willen bellen.

Waarschijnlijk zal het dan ook allemaal wel weer meevallen met alle ophef over de prijsverhogingen. Begin dit jaar heeft T-Mobile zijn I-Plan drastisch veranderd.
Men krijgt nu voor vrijwel dezelfde prijs 2 keer zo weinig belminuten/smsjes, maar men heeft de downloadsnelheid verhoogd. Daar heeft niemand iets aan, want 99 van de 100 keer haalde men de oude snelheid al niet. Daarnaast is het abonnement van onbeperkt gebruik zonder Fup naar een datalimiet van 1GB (lijkt wel de magische grens geworden)
gegaan.

Aan alle kanten net zo slecht dus, maar je hoort er niemand meer over na wat initiele klachten.


Door Tweakers user jip_86, dinsdag 19 juli 2011 15:47

Krisp schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:11:
Wat gebeurt er als ik een Bel-SMS-Bundel koop, aangevuld met 4x250MB? Dan ben ik voor 40 euro klaar, en heb ik wel 1GB. Voor 60 euro zou ik 2GB hebben (genoeg voor Spotify) en ben ik van het gezeur af. Het wordt zuurder als ik dan naar boven moet schuiven, maar tot nu toe lees ik dat nergens...
Ja T-Mobile gaat mij pas terugschroeven na 2GB. Daar betaal ik incl mijn belbunder 30 euro voor. En daarvoor kan ik ook nog blijven internetten na die 2GB. 60 is 2x zo veel dat klopt ergens niet.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juli 2011 15:47]


Door Tweakers user GAIAjohan, dinsdag 19 juli 2011 16:01

Zou de KPN eens bij Teliasonera in Denemarken kunnen kijken?

http://telia.dk/mobil/abonnement/flexmobil/

170kronen abonnement
Gratis SMS en MMS
1GB Data
3 uur gesprekstijd

170 Deense Kronen = €22,80


Verder:
270 kronen abonnement:
Gratis SMS en MMS
5GB Data
6uur gesprekstijd

270 kronen = €36,20


En imo de mooiste:
350 kronen abonnement
Gratis SMS en MMS
15GB Data
18uur gesprekstijd

350 kronen = €47,-

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 juli 2011 16:04]


Door Tweakers user F1xxer, dinsdag 19 juli 2011 16:03

jip_86 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 15:47:
[...]

Ja T-Mobile gaat mij pas terugschroeven na 2GB. Daar betaal ik incl mijn belbunder 30 euro voor. En daarvoor kan ik ook nog blijven internetten na die 2GB. 60 is 2x zo veel dat klopt ergens niet.
Ik heb pas verlengt: pas na 2gb terug, EN nog eens hogere snelheid van 2mb naar 3.6mb (ik doe veel aan streaming media) en 12 euro goedkoper (vanaf 30 euro eerst) en ik heb nog steeds 100 sms/150 bel. (whatsapp regelt de rest! ;) )

KPN wil gewoon vies veel verdienen puur omdat ze al die bonussen e.d. gewent zijn. Ik heb al wat ervaring met KPN acties en nu kan ik niet zeggen dat ze erg professioneel zijn. Al die prijs verhogingen en ''ideeen'' zijn gewoon wanhopige pogingen om alles in hun macht te houden en maar zoveel mogelijk winst te maken.

Ik denk dat het tijd is voor nieuw bestuur, met een andere visie.

Door Tweakers user GAIAjohan, dinsdag 19 juli 2011 16:45

En omdat het kan voeg ik ook nog de Zweedse prijzen toe:
Zweedse:
http://www.telia.se/privat/mobilt/abonnemang/

Je kiest daar de "Till vänner" abonnement welke met data 98 Zweedse kronen per maand kost. Dat komt neer op €10,60

Data-abonnement is standaard 1GB, Het extra abonnement is 5GB data en kost €5 extra per maand.

Een sms kost zo'n 7 cent, net als bellen naar vast en bellen naar andere mobiele aanbieders.

Dus laten we zeggen, ik betaal op dit moment 150 belminuten of 150sms.
150*7 = €10,50 + €10,60 voor dat abonnement = €21,10 voor het abonnement dat ik nu heb.

Tsja.. Wat zoun ik daarvoor bij KPN betalen?

€43,50
4x 250MB databundel + abo van €23,50 voor alleen bellen en sms.

Het is toch van de zotte?!

Door Tweakers user PrinceXEvil, dinsdag 19 juli 2011 16:55

Een slimme zet van KPN, niet zo handig voor de consument. Ik vraag me af hoe de "concurrentie" hiermee omgaat. Heb onlangs een nieuw abonnement aangevraagd. Specifiek om internet te hebben en weinig bel/sms minuten.

Kwam uit op Simyo, € 9,95 per maand voor internet en € 4,95 voor telefonie. Heb dan 100 minuten/sms plus internet. Kon ook voor € 2,99 maar dan heb je 50 min/sms een. Weet niet of ik dan wel is hierover heen kan komen. Het meest coole van dit abonnement is, is dat hij maandelijks opzegbaar is. Dat was voor mij key.

Veel succes KPN en concurrentie, dit is dus gewoon vet duurder dan wat een SIM only kan aanbieden.

PS Simyo = KPN

Door Tweakers user TerraGuy, dinsdag 19 juli 2011 16:57

MartijnAbel schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:49:
hetzelfde met het mobiele internet, dit word gewoon duurder omdat het gebruik is gaan verschuiven...
Maar mobiel internet zelf zou steeds goedkoper kunnen, misschien niet zo snel als gewoon internet dat geworden is, maar goedkoper wordt het.
je wilt liever dat providers doorgaan zoals nu en dat ze over een jaartje of 5 failliet zijn en alle mensen op straat staan?
ik zal geen exacte bedragen noemen, maar wat een provider nu al maandelijks misloopt is niet mals ;)
Zoals het nu gaat, gaan ze zeker niet failliet. Ik kan wel (verifieerbare) exacte bedragen noemen van de winst van afgelopen jaren. ;) KPN had in 2008 1.3 miljard winst. In 2009 zaten ze op 2.2 miljard winst, in 2010 op 1.8 miljard winst . Dit laatste bedrag zou komen door een belastingsbate in Duitsland van 900 miljoen euro, anders zouden ze 2.7 miljard euro winst gemaakt hebben.

Dus ze doen toch zeker wel veel goed als ze steeds meer winst boeken.

Door Tweakers user In Search of Sunrise, dinsdag 19 juli 2011 17:03

MartijnAbel schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:49:
Kortom: KPN slaat de plank met deze vorm van abonnementen heel erg mis. Ik pleit voor internetabbo's met hoge snelheid en veel of onbeperkte data - maar nauwelijks belminuten of sms'jes. Veel mensen die ik ken zouden daar graag 40 of 50 euro voor over hebben.


zijn er nu nog mensen die zeuren dat de euro zo slecht is? nee, want we zijn er gewend aan geraakt.
Fout. Die zijn er wel degelijk. Sterker nog, de meerderheid van de bevolking wil nog steeds de Gulden terug en liever vandaag nog dan morgen.
Ik zou ook liever de goede oude gulden weer terug willen. Sinds de euro is allemaal fors duurder geworden en nu met die crisis valt de ene na de andere land om. Griekenland al in de problemen, de Ieren moesten bij lenen, Portugal staat zwak en nu is Italië de volgende in de rij. Euro levert niks meer dan ellende op.


Ik ben het trouwens niet eens met de blogposter dat je niet meer belt tegenwoordig en dit slechts enkel met je ouders doet. Een telefoon is er in de eerste plaats ervoor om mee te bellen en je maakt mij niet wijs dat mensen dat niet meer doen. Er wordt nog massaal gebeld. Wellicht dat de blogposter het zelf niet zo snel doet, maar er zijn meer mensen op de wereld. Er zijn ook voldoende mensen die liever bellen dan al dat gehannes met whatsapp en weet ik veel wat. Bellen is toch wel wat persoonlijker. Wel zou het beter zijn als er flexibele pakketten zouden bestaan, zodat er voor ieder wat wils is.

Door Tweakers user TerraGuy, dinsdag 19 juli 2011 17:14

In Search of Sunrise schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 17:03:
[...]


Fout. Die zijn er wel degelijk. Sterker nog, de meerderheid van de bevolking wil nog steeds de Gulden terug en liever vandaag nog dan morgen.
Ik zou ook liever de goede oude gulden weer terug willen. Sinds de euro is allemaal fors duurder geworden en nu met die crisis valt de ene na de andere land om. Griekenland al in de problemen, de Ieren moesten bij lenen, Portugal staat zwak en nu is Italië de volgende in de rij. Euro levert niks meer dan ellende op.
Tuurlijk wil iedereen de gulden terug, want vroeger was alles beter. Was er geen crisis geweest als iedereen z'n eigen valuta nog had? Alles werd sowieso duurder, de huizenbubbel bestond dan ook gewoon, er werd dan nog steeds teveel uitgegeven en geleend dan verstandig was. Alleen zat dan ieder land met z'n eigen sores zonder hulp. Of dat de zaak beter zou maken is vraag twee.

Door Tweakers user Beatboxx, dinsdag 19 juli 2011 17:18

Ik bel en sms nauwelijks meer met mijn telefoon. Daarintegen stuur ik tussen de 1000 en 1500 whatsapp berichtjes per maand vanaf mijn iPhone. SMS'jes en belminuten bij elkaar komt nooit boven de 30 per maand....

Door Tweakers user DarkFlow, dinsdag 19 juli 2011 19:00

Helemaal mee eens, Arnoud. Durf zelfs te zeggen dat de providers (allemaal, maar KPN het meest) door hun starre houding geld mislopen.

Internet is voor mij veruit de belangrijkste functie van een mobiel. Ik bel en sms dan ook nauwelijks, er zijn maanden dat ik geen enkel telefoontje of sms'je pleeg met mijn mobiel. Echter, omdat ik geen zin heb om te betalen voor iets waar ik geen gebruik van maak heb ik gekozen voor zo'n beetje het lichtste sim-only abonnement dat Vodafone te bieden heeft en heb mijn dataverbruik hierop aangepast (blijf meestal net aan binnen mijn datalimiet, maar niet altijd). Ik ben nu gemiddeld 20 euro per maand kwijt.

Wat ik het liefst zou hebben is een zeer snel en uitgebreid data-abonnement, maar zonder belminuten of sms'jes. Die mogen lekker buiten mijn bundel vallen, met mijn huidige verbruik (wat met een luxe data-abonnement alleen maar minder zou worden) is dat prima te overzien. Hier ben ik dan best bereid voor te betalen: 30-40 euro per maand vind ik in zo'n geval niet erg. Als het datagedeelte echt royaal is (met bijv. legaal onbeperkt tetheren) wellicht zelfs richting de 50-60 euro.

Door Tweakers user Krusher, dinsdag 19 juli 2011 20:00

DarkFlow schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 19:00:
...

Wat ik het liefst zou hebben is een zeer snel en uitgebreid data-abonnement, maar zonder belminuten of sms'jes. ...
Stap over naar T-Mobile. Ik heb daar een data ONLY abo voor mobiel internet wat onbeperkt is. Kosten: €50 per maand.

Door piratepraat, dinsdag 19 juli 2011 20:34

Ik moet een nieuwe mobiel de komende tijd, deze wordt dus sowieso niet van KPN. Maar wat ik me nu af vraag is of en hoe snel de andere providers gaan volgen. Anders haal ik hem komende week nog, een beetje of topic maar zijn er nog geruchten omtrent de nieuwe iphone het blijft zo stil vanuit Apple.

Trouwens, belachelijk dat je 2 jaar geleden voor 50 euro per maand inclusief alles een abonnement had met 350 sms of belminuten en onbeperkt internet. Nu voor hetzelfde geld straks 250 mb. Oplichters. Het doet mij denken aan prijsafspraken, maar dan zonder dat er onderhandeld is, zeker wanneer de rest van de providers volgt.


Mijn oplossing is dat de overheid providers moeten verplichten op de een of andere manier om een 4g netwerk te realiseren binnen afzienbare tijd, dan zullen de prijzen vanzelf dalen omdat ze dan overcapaciteit hebben.

Ach de crisis in dit geval bij KPN moet natuurlijk wel door de consument betaald worden, anders zou de top dadelijk nog moeten inleveren.

Door Tweakers user [Mad Max], dinsdag 19 juli 2011 21:17

Nog even een op reis bundel/abo van een buitenlandse provider is goedkoper dan de Nederlandse abonnementen die je in Nederland gebruikt. Moet je alleen niet veel gebeld worden, dan kan het nog wel eens minder leuk worden.

Door From the 90's, dinsdag 19 juli 2011 21:22

Dit is een goed stuk, maar je moet niet vergeten dat er nog steeds een grote massa is die nog wel gewoon belt en sms-t en daarnaast misschien een beetje op nu.nl wil kijken of buienradar. Met social media doen ze niet mee.   Dat is echter niet de groep die blogs en bright en tweakers leest. Dat is als het ware een aparte parochie waarvoor je preekt. Je gaat er een beetje aan voorbij dat niet iedereen op dezelfde manier gebruik wil maken van de mobiele telefoon. ik denk bijv aan mijn vader (babyboomer en die zijn met heel veel). Ook die mensen moeten de providers voor een redelijke prijs kunnen bedienen. Netneutraliteit heeft dus wel een prijs.

Door Tweakers user Sgreehder, dinsdag 19 juli 2011 21:40

Ik denk dat KPN juist voorop loopt (althans, ze zijn de eerste met dit bericht) en de huidige lijn doorzet; "als je interesse hebt in data moet je niet bij ons zijn". Prima toch? Laat de concurrentie het maar oplossen. Ik denk persoonlijk dat er trouwens meer dan genoeg mensen zijn die deze nieuwe abonnementen volledig benutten.

Door Tweakers user maniak, dinsdag 19 juli 2011 23:38

Mijn grootste probleem zijn de tarieven als je buiten je Internetbundel raakt. Dit is altijd ondoorzichtig geweest of het nou om bellen, sms'en en/of internetten ging. Ik denk dat iedereen wel iemand in zijn/haar omgeving kent die een belachelijke rekening kreeg omdat er teveel gebeld of gesmst werd.

Ik denk dat KPN hun tarieven moet verhogen om de aandeelhouders tevreden te houden. Ze zijn immers de inkomsten gewend van het 'oude' bellen en sms'en. Om deze winsten te behouden moet KPN wel zulke hoge tarieven berekenen voor mobiel Internet.

De enige oplossing is om de infra leverancier te splitsen van de content leverancier. Het kan niet zo zijn dat een paar grote partijen de licenties hebben op bepaalde frequenties waardoor kleinere partijen geen kans maken mochten ze te goedkoop worden tov de houder van de licentie.

Door Tweakers user FreddyFish, woensdag 20 juli 2011 04:51

Ik ben blij dat ik vorige maand mijn telefoonabonnement verlengd heb met twee jaar, maar dan naar sim-only. Betaal bij Telfort nu €11,- per maand voor 150 belminuten, 100 SMS en internet. Ik heb de afgelopen jaren genoeg maanden tegen en soms ook boven de 2GB gezeten en ik heb hiervan nog nooit bericht gehad.

Bundel was zelf aan te passen, maar dit was het best voor mij. Belminuten gebruik ik vaak wel voor een aanzienlijk deel, en ik stuur net genoeg SMS'jes dat de SMS-bundel erbij voordeliger is dan zonder. En internet weeg ik het zwaarst aan, en dat is voor mij tot nu toe onbeperkt gebleken met een snelheid van 768 kbps. Vodafone is ruim sneller, maar het is snel zat voor browsen en ook Youtube speelt vloeiend af.

Dus ik zou iedereen aanraden om naar een sim-only uit te kijken. Af en toe zelf een nieuw toestel aanschaffen, netjes mee omgaan en weer verkopen als je weer toe bent aan wat nieuws.

Door Tweakers user breinonline, woensdag 20 juli 2011 08:08

boksbeugel schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:24:
[...]


Oneens hiermee. Ik vind dat de veelgebruiker ook best meer mag betalen. Eigenlijk vind ik dat je gewoon per byte aangeslagen moeten worden. De verbruiker betaald, wel zo eerlijk.
Dat is op zich wel zo, maar er zijn ook mensen die het prettig vinden te weten waar ze aan toe zijn en dus een vast bedrag willen betalen. Het lijkt een beetje op een hypotheek met een vaste of variabele rente.

Door Tweakers user John_Glenn, woensdag 20 juli 2011 11:00

MartijnAbel schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 11:49:
Kortom: KPN slaat de plank met deze vorm van abonnementen heel erg mis. Ik pleit voor internetabbo's met hoge snelheid en veel of onbeperkte data - maar nauwelijks belminuten of sms'jes. Veel mensen die ik ken zouden daar graag 40 of 50 euro voor over hebben.

wat denk je nou zelf? dit is exact waar ik al op zat te wachten.
mensen begrijpen het niet omdat ze het vaak vanaf 1 kant bekijken, de kant van zichzelf.
Volgens mij heb je niet goed gelezen wat hij schrijft (hint: het is niet onredelijk).
hetzelfde met het mobiele internet, dit word gewoon duurder omdat het gebruik is gaan verschuiven...
Fair enough. Internettoegang per MB afrekenen vind ik prima. Sterker nog, dat lijkt me wenselijk: dan werken jullie er immers hard aan om mij mijn MBs snel te leveren zodat ik er meer gebruik.

Maar ik wil dus geen belminuten, geen SMSjes, en zeker geen snelheidslimieten. De langzamere internettoegang op het goedkope abonnement betekent dat ik er 4x zo lang over doe om mijn bundel te overschrijden. Dat is toch ook van jullie kant bezien niet handig?

Waar ik wel voor wil bijbetalen: een low-latency abonnement. Als u dat effe aan de bazen wil doorgeven, graag! :)
je wilt liever dat providers doorgaan zoals nu en dat ze over een jaartje of 5 failliet zijn en alle mensen op straat staan?
Dat heet creatieve destructie. En die mensen staan dan niet op straat, die zijn dan allang vertrokken naar een concurrent die niet aan status-quo politiek doet...
ik zal geen exacte bedragen noemen, maar wat een provider nu al maandelijks misloopt is niet mals ;)
Hoezo "misloopt"?

Door Tweakers user Deurges, woensdag 20 juli 2011 11:05

Mee eens dat KPN een slechte zet maakt met dit idee. Ik zit zelf bij T-mobile en heb een sim-only abbo inc smsbundel en i-net onbeperkt. 300 belminuten die 2 mdn houdbaar zijn en ik niet opmaak dus steeds met 600 min begin elke maand.
Ik sms +/- 600x per maand dus ik bespaar me uiteindelijk geld.
Mijn telefoon (X3-02) kan ik mee op socialmedia sites en het werk perfect..(Helaas geen WhatsApp maar dat mis ik nog niet :))
Kosten? €30 per maand...

Meer ben ik niet kwijt en wil ik ook niet kwijt zijn..
Nu zag ik wel dat T-mobile een nieuwe smartphone abbo heeft het zogenaamde I-abbo.
I-200 is 200 min/sms en onbeperkt "sneller" inet voor €34,95. Pak je 2 jaar, krijg je de eerste 3 mnd gratis dus een besparing van meer dan €100 en bv een Desire S er gratis bij.
Prima actie en qua maandelijkse kosten valt het reuze mee.

Het is veel vergelijken en wat uitzoeken en soms moet je gwn van provider switchen. Als het je op jaarbasis meer dan 100 euro kan besparen, vind ik dat zeker de moeite waard. KPN zal nog wel bijdraaien en zich achter de oren krabben als ze eenmaal alle reacties lezen..

[Reactie gewijzigd op woensdag 20 juli 2011 11:05]


Door Tweakers user ahbart, woensdag 20 juli 2011 11:17

Wat GAIAjohan illustreert is dat in het buitenland men kennelijk wel weet om te gaan met de mobiele internet trend. Zelfs de gevestigde onderneming als Vodafone UK is al creatiever dan de Nederlandse variant. Daar kon ik voor een goede prijs een data only sim krijgen, prepaid, zonder verloren gaan van data na een bepaalde periode. In Nederland is/was die niet te vinden.

Het bewijst maar eens dat Nederlandse aanbieders te halstarrig vasthouden aan het oude businessmodel en niet het lef hebben om breder te kijken (af te kijken in het buitenland).
40 euro voor mobiel internet is echt te zot voor woorden vergeleken met buitenlandse tarieven. Dit riekt naar afspraken onderling. Schrikbarend dat ik lees dat men bereid is dat te betalen. Op die manier houden we deze praktijken ook in stand.

Door Tweakers user MartijnAbel, woensdag 20 juli 2011 13:13

GAIAjohan schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 16:01:
Zou de KPN eens bij Teliasonera in Denemarken kunnen kijken?

http://telia.dk/mobil/abonnement/flexmobil/

170kronen abonnement
Gratis SMS en MMS
1GB Data
3 uur gesprekstijd

170 Deense Kronen = €22,80


Verder:
270 kronen abonnement:
Gratis SMS en MMS
5GB Data
6uur gesprekstijd

270 kronen = €36,20


En imo de mooiste:
350 kronen abonnement
Gratis SMS en MMS
15GB Data
18uur gesprekstijd

350 kronen = €47,-
dan ga je daar toch heen te wonen? appel met peren vergelijken...

Door Tweakers user ahbart, woensdag 20 juli 2011 13:34

MartijnAbel schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:13:
[...]

dan ga je daar toch heen te wonen? appel met peren vergelijken...
Zoveel appels en peren vind ik dat niet.

Door Cheng, woensdag 20 juli 2011 13:42

Als iedereen nou FON(.)com gaat gebruiken, dan kunnen we wel overal gratizzzz internetten!
Veilig en wereldwijd! :D

Door Tweakers user John_Glenn, woensdag 20 juli 2011 14:06

ahbart schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:34:
[...]

Zoveel appels en peren vind ik dat niet.
't Zijn in zoverre appels en peren dat ze in het ene land de hete adem van 3 in de nek voelen en in het andere niet... ;)

Door Tweakers user TimMer, woensdag 20 juli 2011 16:21

Het is net alsof Albert Heijn zegt dat je best een zak chips mag kopen, maar dan wel een kilo appelen moet afnemen. Of dat je bij het tankstation een zak snoep wil halen, maar dan minimaal 30 liter moet tanken - of je nu een auto hebt of niet.
Het is meer als een cokedealer: eerst maken ze je verslaafd aan mobiel internet voor een prikkie en daarna gooien ze de prijzen omhoog omdat ze weten dat de junks het toch wel betalen.
Kortom: KPN slaat de plank met deze vorm van abonnementen heel erg mis.
KPN slaat de plan dus absoluut niet mis: er zijn zat gekken die die abnormale tarieven gaan betalen, puur uit verslaving.
Ik pleit voor internetabbo's met hoge snelheid en veel of onbeperkte data - maar nauwelijks belminuten of sms'jes. Veel mensen die ik ken zouden daar graag 40 of 50 euro voor over hebben.
Daar had ik het gisteren dus over met een vriend van mij, maar ik vind 35 euro per maand toch wel de max hiervoor; die gasten verdienen er dik op, ondanks hun zielige verhaaltjes.
MartijnAbel schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 13:13:
[...]


dan ga je daar toch heen te wonen? appel met peren vergelijken...
Wat is daar appels en peren aan? Zijn de servers en masten daar goedkoper dan?
Gederfde inkomsten van bovengenoemde junks.

Volgens mij hebben we te maken met een medewerker van KPN. ;)

[Reactie gewijzigd op woensdag 20 juli 2011 16:25]


Door Tweakers user aap, woensdag 20 juli 2011 17:23

Ik ben het helemaal met je eens. Als KPN lef had, zouden ze de bel/sms- en internetabonnementen van elkaar ontkoppelen, zodat je zelf kunt bepalen hoeveel je wilt bellen en hoeveel je wilt internetten.

Maar dat zou zichtbaar maken hoe goedkoop bellen voor KPN eigenlijk is en dan zouden al hun klanten zich met terugwerkende kracht voor de afgelopen 10 jaar genaaid voelen.

Als mobiel internet echt zo'n kostenpost is als KPN beweert, is het ook redelijk dat de klanten daarvoor betalen. Maar dan a.u.b. direct en niet via opgedrongen belminuten die ongebruikt blijven.

Door Tweakers user bastian433, woensdag 20 juli 2011 18:35

www.tre.se die zou hier ook eens moeten komen, hoewel die ook wel DPI doen overigens heb ik het idee

voor 18 euro per maand mag je voor 5 gb internetten, incl IP telefonie.

[Reactie gewijzigd op woensdag 20 juli 2011 18:37]


Door Tweakers user Malarky, woensdag 20 juli 2011 19:14

Aan de andere kant mensen die nu zojuist of nu hun abbo verlengen omdat hij nu is afgelopen hebben gewoon zelf niet goed opgelet. Providers riepen al maanden dat dit onheil eraan zat te komen en die wet voor netneutraliteit was natuurlijk maar tijdelijk uitstel.

Heb zelf geruime tijd voor het aflopen van mijn abbo nog een 2 jarige (hoewel ik normaal niet van de twee jaar bent nu uiteraard wel - bij hoge rentes wil je toch ook voor lang vastzetten) Vodafone sim only abbo afgesloten.

- geen aansluitkosten
- 620 belminuten/smsjes
- 1GB Internet (wel snel en vooral een fatsoenlijke upload)
- Grootse provider ter wereld en dat merk je in vrijwel alle Europese landen, gewoon bijna overal H-verbinding en leuke data paketten
- 19,95p/m 24mnd lang.

De 2 jaar kunnen mijn niet lang genoeg duren. Maar met die uploadsnelheid van KPN zetten ze Whatsappers een serieuze hak. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik mag graag even een fotootje sturen (vaak wel 5 per sessie ook).

[Reactie gewijzigd op woensdag 20 juli 2011 19:15]


Door Tweakers user BastiaanCM, woensdag 20 juli 2011 19:26

Wat ben ik toch blij met m`n 5 eur /maand onbeperkt inet :P (T-mobile) icm maar 200sms/belminuten

Door Tweakers user Kevjoe, woensdag 20 juli 2011 23:19

Deze formules in NL zijn echt zo absurd... Ik betaal momenteel voor 10,000 berichtjes en €15 euro belwaarde per maand € 15...
Mobiel internet kost me wel heel wat meer, zo'n € 5/50 MB maar met Opera Mini haal ik amper 15MB/maand, maar heb dan ook geen smartphone :p

Door Tweakers user FreshMaker, donderdag 21 juli 2011 00:12

Malarky schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 19:14:Heb zelf geruime tijd voor het aflopen van mijn abbo nog een 2 jarige (hoewel ik normaal niet van de twee jaar bent nu uiteraard wel - bij hoge rentes wil je toch ook voor lang vastzetten) Vodafone sim only abbo afgesloten.

- 19,95p/m 24mnd lang.

De 2 jaar kunnen mijn niet lang genoeg duren. Maar met die uploadsnelheid van KPN zetten ze Whatsappers een serieuze hak. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik mag graag even een fotootje sturen (vaak wel 5 per sessie ook).
Op zich idd een mooie prijs, alleen heb ik zo'n vermoeden dat deze 'stunt' ( aboprijzen ) niet lang duurt
Het is voor iedereen die buiten de regelmakers staan koffiedik kijken wat de toekomst gaat brengen
Het zal niet de eerste keer zijn dat een provider/bedrijf terugkomt op een beslissing.

Ik heb één abo wat verlengt kan worden in oktober/november en ik wacht even af wat er gaat gebeuren.
Simonly's zijn een optie, maar ook data-only kan interessant worden, elke maand zijn er wel 'dealtjes' te vinden.
Stiekem verwacht ik dat deze aankondiging een "bold move" is om de reacties te testen, en te zien hoeveel mensen "snel" verlengen uit wanhoopsdaad

Mijn vermoeden is dat dit zo gedaan wordt, om te kunnen 'stunten' vanaf voorjaar 2012 met 30% korting zolang je abo loopt o.i.d
( sigaar uit eigen doos, het publiek geheugen is erg korte termijn )

Door Tweakers user Patientzero, donderdag 21 juli 2011 09:29

errr, wat lees ik hier veel berichten over mensen die nooit bellen of sms-en ?!?

ik ben 24, maar ik bel veel ! voornamelijk voor m'n werk natuurlijk.. maar wanneer ik iets af wil spreken met vrienden oid ga ik niet whatsappen of sms-en.. dan bel ik omdat het gwn sneller werkt :) 'n telefoon is primair om mee te bellen, handig dat er internet op zit voor google etc. en fijn dat je tegenwoordig in principe altijd een digicam bij hebt.

mbt de aankondiging die KPN heeft gemaakt.. KPN is toch nog altijd wel een kleine monopolist dames und hern... 47% marktaandeel in de Mobiele markt, in de zakelijk markt minimaal 70%, internet 50%+ marktaandel vind ik toch een vrij oligopolische positie, want zoveel (hoofd) aanbieders heb je stiekem niet in Nederland....
Buiten de Benelux stellen ze uiteraard niets voor... mbt keuzen makend nederland... zoals met alles, bijna 2 euro voor benzine, sigaretten die alsmaar ( debiel ) duurder worden, je mag nergens meer roken, simpele verkeersboetes die onbetaalbaar zijn en natuurlijk de onzinnigheid van belastingen die overal op staan, en het lieft 3dubbel
( mag ik u verwijzen naar de bubbeltax op champagne ;-) )
oftewel, KPN doet exact hetzelfde als de nederlandse staat, gaat u even krom staan,... dan raggen wij m d'r ....in

[Reactie gewijzigd op donderdag 21 juli 2011 09:54]


Door Tweakers user eymey, donderdag 21 juli 2011 10:26

thelightning schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 10:09:
Ligt het aan mij of valt het allemaal nog wel mee?

Ik heb sinds een lange tijd een telefoonabbo van 20 euro plus 10 euro internet.
Vorig jaar heb ik wel eens de belachelijke fup van 25mb/maand gehaald waarna ik in snelheid terug gezet werd maar het laatste jaar geen last meer van gehad terwijl ik mijn verbruik niet heb aangepast.

30 euro dus voor bellen en het "Snel" internet abbo (niet Extra snel van 15euro toen der tijd)

Als ik terug kijk in het grafiekje. ik betaal het zelfde terwijl ik 75mb meer dataverkeer heb dan de FUP van een jaar geleden.
Ik weet niet bij welke provider je zit, maar zo te zien zijn jouw huidige voorwaarden gewoon uiterst slecht.

Ik heb nog vorig najaar een Hi online 15 abbo'tje afgesloten (15 euro) plus Internet xtrasnel dat toen 3,50 euro per maand zou kosten. Hierbij was het gemiddelde verkeer van ong. 300 MB/maand wat ik genereerde nooit een probleem. Na de actie ben ik overgestapt op de nog 'vrij nieuwe' Internet extra bundel van hi.

Op dit moment betaal ik dus bijna 30 euro in de maand voor ong. het laagste sms/bel bundeltje dat je kan krijgen plus 3 mbit down en 386 kbit up met een limiet van 1 GB per maand.

Iets soortgelijks bestaat bij Hi nu niet meer voor hetzelfde of een iets realistisch hoger bedrag.

Door Tweakers user simonr, donderdag 21 juli 2011 10:54

eymey schreef op donderdag 21 juli 2011 @ 10:26:
Ik heb nog vorig najaar een Hi online 15 abbo'tje afgesloten (15 euro) plus Internet xtrasnel dat toen 3,50 euro per maand zou kosten. Hierbij was het gemiddelde verkeer van ong. 300 MB/maand wat ik genereerde nooit een probleem. Na de actie ben ik overgestapt op de nog 'vrij nieuwe' Internet extra bundel van hi.
Waarom ben je dan in hemelsnaam overgestapt? Ik heb nu ook nog het Xtra Snel internet voor 3,50 per maand en mijn abo duurt nog meer dan een jaar. Maar ook daarna laat ik hem gewoon doorlopen als er tegen die tijd geen betere alternatieven zijn.

Door Tweakers user Romke, donderdag 21 juli 2011 12:01

Contractvrij oud abo ftw dus.

Je hoeft namelijk helemaal je contract niet te vernieuwen. En dat is een denkfout die veel mensen maken. 'ik moet een nieuwe telefoon dus ook een nieuw abonnement'.

Door Tweakers user Microkid, donderdag 21 juli 2011 19:40

KPN is gewoon een dinosaurus. Je lijken niet te snappen dat het tegenwoordig niet meer zovee om bellen gaat, maar meer om internet. Thuis kan ik wel onbeperkt internet krijgen voor 10-20 euro per maand. Waarom dan niet mobiel? Bij mij gaat dat er niet in. KPN wil koste ten kost geld verdienen, en aangezien mensen minder bellen moet het maar op het internet verdiend worden.
Laat ze anders abbo's leveren op basis van snelheid, zonder limiet:
low : 768Kb down, 128 up, 10 euro/maand
medium : 3,2Mbit down, 768 up, 20 euro/maand
High : 7,2Mbit down, 1,4 up, 30 euro/maand

Door Angelo Michel, donderdag 21 juli 2011 22:12

KPN wil alleen maar geld geld geld. Dit is puur een nieuwe business strategy.

Waar ik bang voor ben: Dat Tmob en Vodafone ook verleid zijn om dit te doen... en dan is het einde zoek (misschien neem ik dan helemaal geen inet abbo meer, want wil gewoon niet meer dan ~25-30euro p/m betalen, vind ik belachelijk! gebruik nooit sms en amper bellen).

Wat ik HOOP. Ik hoop dat KPN heel erg veel klanten verliest. Ik hoop dat KPN echt eens inziet dat ze enorm veel klanten zouden winnen als ze door de ogen van ons kijken. En ons eerlijke abbo's geven. Geen vage smartfone kortingen, of 50% mega acties. Nee, gewoon, eerlijk internet, snel, betrouwbaar en zonder 150mb limieten.

Door Tweakers user jp73, vrijdag 22 juli 2011 12:34

Schandalige prijzen

ik heb hier in Italie een prepaid data bundel voor mijn Ipad van 3GB per maand voor 5 euro....

(bij 3 (tres) werkt prima !!)

Door Tweakers user Atmosphere, zondag 24 juli 2011 17:09

Eigenlijk is het belachelijk... eerst moet iedereen over naar internet op de mobiel. En vervolgens zeggen dat het niet betaalbaar is voor de aanbieder, omdat wij het daadwerkelijk gaan gebruiken, om vervolgens uiteindelijk duurdere abbo's aan te gaan bieden. De schuld afschuiven heet dat! KPN heeft gewoon de gevolgen van hun eigen akties niet ingezien en is zelf mede verantwoordelijk voor de stijging in totale bandbreedte, en afname van het bel en sms-verkeer. De klant zal toch opzoek blijven naar de goedkoopste vorm van communicatie.

KPN slaat inderdaad de plank helemaal mis.. De interne structuur is er ook naar dat de eigen manager elkaar als het even kan proberen af te troefen om simpelweg maar an het einde van de streep een hoger saldo te hebben. De ene afdeling weet niet wat de andere doet en communiceren met de klant is ook zeer moeizaam geworden. De servicedesk wil, kan of mag niets zeggen als je wat inhoudelijkers gaat vragen, en zelfs de administratieve afdeling lijkt zich tegenwoordig van twijfelachtige praktijken te bedienen. Over de technische (lees: trouble-shootings) capaciteiten nog maar niet te spreken, dat blijft denk ik altijd een twijfelgeval.

De strategie lijkt inderdaad momenteel met focus op het 'cashen' te staan. Mogelijk omdat de uitrol van vdsl en lte om de hoek staan en de daarvan kosten waarschijnlijk ook een stuk hoger gaan uitvallen.

Het is niet zo dat KPN ineens niet meer uit de kosten kan komen, het is wel zo dat ze de marktbeweging, die ze nu gebruiken om te zeggen dat het zo niet langer kan, mede zelf hebben veroorzaakt. Daarnaast heeft het zelfs de schijn dat KPN niet in staat is geweest te reageren op verschuivingen in de markt, want ook op het technische vlak is het steeds vaker storingen, nood-vervaningen en reparaties.

Uiteindelijk proberen ze de rekening bij de klant te leggen, onder het mom van jullie verbruiken het. Ze willen gewoon onder de streep evenveel en liefst meer winst maken. En dat terwijl het eigenlijk een kwestie is van beter inkopen en kijken wat je markt wil.

Reageren is niet meer mogelijk