Waarschuwing: deze review bevat spoilers. Als je de film nog gaat zien en verrast wil worden, KLIK SNEL WEG.

Hier even wat ruimte, zodat je moet scrollen om spoilers tegen te komen.

...

...

...

...

Zo, nu zijn we met mensen die de film al hebben gezien onder elkaar :).

Het is de film waar ik al sinds de eerste trailer meer dan een jaar geleden naar heb uitgezien: The Force Awakens. Je zou zelfs kunnen stellen dat ik de laatste weken aan het aftellen was. Als fanatiek volger van de mobiele markt is het een verfrissing dat iets belangrijks daadwerkelijk geheim blijft tot de release. Het lukt nooit met een iPhone of een Galaxy S, maar het is wel gelukt met het plot van deze film. Knap, en het maakte de filmervaring des te leuker.

Bij de opening woensdag ben ik 's avonds gegaan, net als trouwens de halve redactie van Tweakers. Dat deden we in een Dolby Cinema-zaal, en gelukkig in 2d :)

Ik bespreek deze film in elementen die me tegenvielen en zaken die me positief opvielen. Laat ik beginnen met de tegenvallers.

1. Plot holes

Natuurlijk zag iedere doorgewinterde Star Wars-kijker al vrij snel dat de force vrij strong is met Rey. Maar hoe kan zij, zonder ooit een lichtzwaard te hebben gebruikt, op tegen de getrainde Kylo Ren? Hoe kende ze ineens die Jedi-truc die Obi-Wan zo mooi liet zien met 'these are not the droids you are looking for'? Hoe kwamen er twee vijandige gangs in een overdreven groot schip van Han Solo? Vragen, vragen...

2. Light side/dark side

Het scherm waarnaar we keken in de Dolby Cinema-zaal zou een contrast hebben van 1.000.000:1, maar in de film ontbrak een belangrijk contrast. Er was een totale afwezigheid van de 'light side' van the Force. Ja, Luke in de laatste seconden, maar voor de rest was er geen Jedi te bekennen in de hele film.
Het gevolg was dat ik een beetje teleurgesteld was in de 'dark side'. Alle context van 'fear, anger, hate, suffering' bij de dark side ontbrak nu jammer genoeg. Ik denk niet dat er een film is geweest met zo weinig Force erin.
De karakters van de Dark Side overtuigden mij ook niet echt. Een zes meter grote hologram van een hoofd was Snoke, terwijl Kylo Ren - die zo veelbelovend begon met dat masker - halverwege zijn masker afzette. Met Darth Vader en de Emperor in de eerste trilogie en met Darth Maul en een heel rijtje aan slechteriken in de prequels moet ik concluderen dat zowel de light side als de dark side er een beetje bekaaid vanaf kwamen.

Maar goed, dat waren de grote negatieve punten die ik tegenkwam, maar er was ook veel goed aan deze film.

1. BB-8

Star Wars is nu een Disney-franchise. Dat kun je zien in Disney-winkels, maar in de film zelf is BB-8 de beste aanwijzing. Zeker als je hem samen ziet met zijn 'voorganger' R2-D2 is het verschil duidelijk. Waar R2-D2 een statische opgepoetste prullenbak is, kan BB-8 emoties uitdrukken. Disney nam ook Pixar over - en dat was het bedrijf waar mensen werken die dieren en levenloze objecten menselijke emoties en trekjes kunnen geven. Het maakt BB-8 veel levendiger en veel leuker dan R2-D2 en misschien wel de ster van deze film.

2. Sfeer en beelden

Ik kon het beeld online nog niet vinden, maar het beeld van Han Solo en Kylo Ren op de immense brug met het invallende licht.... Er is veel aandacht besteed aan de beelden en het spat van het scherm.

3. De actie

First-person shots vanuit de fighters, achtervolgingen in een donker bos en natuurlijk een mooi lightsabergevecht. De cgi is niet storend (zoals in de prequels en die remakes van de originele trilogie) maar mooi en bescheiden en de actie is heerlijk maar naar te kijken. Bovendien wordt dat niet afgewisseld met oeverloos geouweneel in de Senate, maar met nuttige en goede dialogen.

De film zit natuurlijk vol verwijzingen naar de A New Hope, al had het wel een tikkie minder gemogen. Het is natuurlijk leuk om oude karakters opnieuw te zien, maar het hele plot van een immens grote Death Star die je vernietigt door met iets kleins de hele boel tot ontploffing te brengen was wel een beetje te bekend en vooral een beetje te voorspelbaar.

Desondanks heb ik er intens van genoten en vond ik het een heerlijke film om te bekijken. Het duurt nog twee jaar totdat Episode VIII uitkomt - en ik kan niet wachten.

(8/10)

Volgende: Boekrecensie: Je Hebt Wél Wat Te Verbergen 09-'16 Boekrecensie: Je Hebt Wél Wat Te Verbergen
Volgende: Voorproefje van mijn boek 10-'15 Voorproefje van mijn boek

Door Tweakers user Tokkes, vrijdag 18 december 2015 23:45

Die StarKiller base inderdaad een beetje 'een grote versie van een Death Star' maar die zat er vooral in om duidelijk te maken dat The First Order technologische vooruitgang heeft geboekt in die 30 jaar tussen de 2 films.
Ook in de eerste 6 films heb je meer 'Force' dan in deze omdat: 1. na uitvoering van order 66 er sowieso niet veel jedi overblijven, en de Jedi order is niet meer en 2. Luke zag waarschijnlijk het falen van Ben (overlopen naar Dark Side) als zijn eigen fout en ging daarom in ballingschap. Als zowat de enige overgebleven Jedi de brui geeft aan het opleiden van nieuwe Jedi, is het feestje snel gedaan.

Daarbij was dit overduidelijk een 'part one' van een nieuwe trilogie, ze hebben er een hele film over gedaan om 1 persoon te vinden (en ook natuurlijk de Starkiller base kapot maken), en natuurlijk moet er nieuw publiek worden warmgemaakt voor de franchise.

Door Tweakers user wolfero, zaterdag 19 december 2015 11:36

Ik heb de film in 3D gezien, man man wat was dat slecht. Maar dat ligt hoogstwaarschijnlijk aan de zaal (JT Carolus, Nijmegen). Verder viel mij op dat Finn eerst het alfamannetje probeert te zijn waarna Rey duidelijk aangeeft dat ze wel voor zichzelf kan zorgen. Of dit gedaan is met oog op het feminisme, of met het ook van het bereiken van meer vrouwen voor de Starwars Franchise, dat is de vraag. Het is niet storend, en geeft daarmee wel weer een mooie verfrissing weer.

Door Tweakers user Haas_nl, zaterdag 19 december 2015 18:08

wolfero schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 11:36:
Er is gewoon een vrouwelijk hoofdrol, dit is het resultaat van gelijke rechten.

Door Tweakers user sebastius, zaterdag 19 december 2015 22:49

Wat een achtbaanrit vanavond zeg! Ik heb mogen genieten in IMAX 3d. Ik heb een positief gevoel maar ik vind het jammer dat er een heleboel gebeurde zonder specifieke reden. Ik denk dat ik eigenlijk een extended edition verwacht ;). Film had best een half uur langer mogen duren om wat meer uit te leggen.

Door Tweakers user q-enf0rcer.1, zondag 20 december 2015 10:44

Wat ik aan de film er gek vond was de rol van Snoke. Hoe kan hij ooit de begeleider zijn van Kylo Ren als hij nooit getraind is tot Sith/Jedi? Hij is te oud om getraind te zijn door Luke en we weten van de rule of two dat hij niet bij de dark side heeft kunnen zitten ten tijden van Darth Sidious en Darth Vader. Dus waar komt hij vandaan en wat is hij?

Is Snoke de herboren Darth Plagiues? De theme songs komen overeen ;)

[Reactie gewijzigd op zondag 20 december 2015 10:47]

Door Tweakers user Jeroenneman, zondag 20 december 2015 19:05

Er ontbreekt nog wel één gigantisch plothole:

Finn schrikt van het geweld en de dood van zijn collega soldaat.

Skip forward 20 minuten en Finn schiet met een kanon talloze oud collega's overhoop... So much for schuldgevoel...

Door AYazis, zondag 20 december 2015 22:01

Eens met al je punten.. en wat er in de reacties naar voren komt ook.
Voor mij toch wel een beetje een tegenvaller..

Hoe was de Dolby Cinema zaal? Ik zat in arnhem in een Dolby Atmos zaal, maar heb de meerwaarde daarvan slechts heel af en toe een beetje kunnen horen... Wat een deceptie

Door Jayant, zondag 20 december 2015 22:30

Naar mijn mening vond ik de film overhypt.
Ik kan me voorstellen na de 'mislukte' prequels, om de die-hard fans te bevredigen met fan service, maar deze film leek op veel punten haast een remake van 'A New Hope'.

Wat ik zelf ook aan deze film erg betreur, is het feit dat het deze film van episode 8 afhankelijk gaat worden. Bijvoorbeeld Kylo Ren die zijn opleiding mag gaan afmaken, Rey die nu eindelijk Luke ontmoet.

Arnoud, ik ben het echt met je eens omtrent Kylo Ren.
Hij begint heel erg dreigend, maar zodra de masker afgaat is het mysterie om hem heen ineens weg.

En dan Finn vs Kylo Ren gevecht. In principe zou dit een non-contest moeten zijn ondanks Kylo injured was..

Door Tweakers user ImdaMned, maandag 21 december 2015 10:22

Previously in Star Wars 4, 5 and 6

Zo kan je de hele film samenvatten. Er zat 0.0 verrassends in qua verhaal. Seen this shit before.

De droid was goed met de thumbs up en dat was het dan wel. 2e helft van de film lekker geslapen in de bios.

Door Tweakers user RadioKies, maandag 21 december 2015 11:25

-1 Plot holes:
Rey heeft veel over Jedi gehoord en ergens in het begin verteld ze dat ook of laat ze weten kennis van de verhalen te hebben. Er is ook een scene waar Han tegen Finn en Rey zegt dat hoe onrealistisch het klinkt, Jedi echt bestaan hebben en de Force echt bestaat. Ze zou prima kunnen weten dus dat er zoiets bestaat als Jedi mind trick. Tijdens de force gebaseerde ondervraging van Kylo komt zij erachter dat ze de Force bezig doordat ze bij hem kan doen wat hij bij haar doet. 1+1=2 en zij probeert de mind trick uit.

Daarnaast bestaat Jedi training niet uit fysieke leger oefeningen om dat soort dingen te doen, maar uit het onder controle krijgen van de Force (Luke Skywalker zijn fysieke training is immers alleen maar om hem focus te leren). Rey heeft de theorie voor een deel en tijdens haar confrontatie met Kylo in de stoel krijgt ze de basis training wat de bedoeling is (focus op de Force). Fysieke training om bepaalde acties uit te kunnen halen heeft ze al in huis omdat ze scavanger is.

-2 light/dark side, Kylo:
Ik denk dat de film een goede introductie was. Ze lieten met deze film zien meer zoals 456 te zijn en niet zoals 123. Het is een soort van softe reboot van de franchise omdat het lijkt op a new hope maar wel gewoon verder gaat met het verhaal. Je hebt idd referenties en voorgaande spelers komen terug, maar je hebt vooral de introductie van nieuwe spelers waar ze zeker wel een verhaal in stoppen. Waar Darth Maul 0,0 persoonlijkheid heeft, heeft Kylo juist achtergrondverhaal gekregen. Hij mag wel de zoon zijn, maar dat maakt hem niet tot wat hij is. Daarmee wil ik meteen op je 2e punt komen over Kylo.

Je ziet hem als een Sith, Darth Vader achtige eerst aan. Bang makend en iemand waar je niet mee moet spotten. Echter zonder masker zie je een goed uitziende jonge man (geen littekens of vervormingen niks, wat je normaal wel bij Sith ziet). Je zegt terecht dat hij ~zwak overkomt door o.a. zn gemiemel en zijn lightsaber gevecht. Dit zie je zo, omdat hij ook helemaal niet badass is. Dat masker heeft hij om mee te intimideren en achter te verschuilen. Het is een jongetje en niet een Sith pur sang. Zie ook zijn uitspattingen wanneer hij met zijn lightsaber flipt. Net zoals Finn ook geen bad ass stormtrooper is die gewetenloos alles kan doen. Het verschil tussen Finn en Kylo is echter dat Finn weg wil en Kylo juist wilt blijven. De scene tussen Kylo en Han zag er niet alleen goed uit (en was de meest voorspelbare scene ooit in een film), maar was ook zeker een goed deel voor zijn karakter bouw. Het gevecht aan het einde met Ren wil hij ook maar al te graag haar aan zijn zijde hebben, ik denk dat dat komt doordat hij eenzaam is. Dit wordt ook wel getoond doordat niemand van de order wat van hem wil en men aan hem twijfelt (gesprek waarbij hij duidelijk maakt dat de droid niet stuk mag en de bevelhebber zegt dat hij dat wel uit maakt omdat hij andere orders heeft).

De film laat niet zo zeer het onstaan van een Jedi zien (zoals je eerst met Luke zag), maar laat het onstaan van een Sith zien. De dark side bestaat uit alles wat slecht en negatief is. Zo heeft Kylo kommer en kwel wat hem zal leiden naar een echte Sith. Door zn scene met Han heb je dan ook aan het einde dat Lord Snookie hem zijn training kan geven.

+2 sfeer:
Heel filmisch, vooral de shots in het begin waren heel goed gedaan. Wat ik vooral kan toejuigen was dat ze weer eens voor echte sets zijn gegaan ipv acteurs doelloos op een groen doek laten theater spelen. Dit zorgde voor 2 dingen: interactie met de omgeving (reden waarom 123 zo nep aanvoelde) en het ziet er goed uit (cgi en greenscreen zie je).

+3 actie:
Alles was goed verzorgd en zag er goed uit, behalve de lightsaber gevechten. Die waren dubbelzijdig. Koel dat ze niet van die Jackie Chan bewegingen maakten maar gewoon aan het vechten waren, maar hoe het geschoten was is niet een pluim waard. Jammer van JJ.

==
Ik heb overigens de film in 3D gezien (Wolff bios in Groningen) en de kwaliteit 3D was zeker goed te noemen. Guardians of the Galaxy is de enige film same met deze waar ik zeer te spreken ben over de 3D implementatie en kwaliteit.

Van het zwaard van Kylo dacht ik eerst dat het stom zou zijn maar in de film is dit een gaaf ding. Mooi ook dat het geen stabiele lichtstraal is maar beetje onstabiel/vlammend itt de lightsaber van Luke die blauw en stabiel is. Dit geeft ook wel het onstabiele van Kylo weer, aangezien lightsabers die we in andere films hebben gezien ook allemaal stabiele lichtstralen hebben. Kan ook zijn dat die zo is omdat iedereen normaal zelf een saber maakt en Kylo dit overduidelijk ook zelf heeft gedaan. De saber van Luke was al van zijn voorganger en toen waren Jedi's al iets van het verleden en het maken van sabers dus ook. Eventueel dat het niet het innerlijk van Kylo reflecteerd, maar dat het maken van een goede saber (redelijk) verloren is gegaan. Of het is gewoon zo omdat het er gaaf uit ziet :+

Het acteerwerk van iedereen was trouwens goed. Van de nieuwelingen tot de oude rotten in het vak. Carrie Fisher zag er wel heel erg gebotoxed uit, maar deed het goed op het scherm en Harrison Ford zag er ook uit alsof hij het leuk vond (schraal contrast met Indiana Jones 4 en Enders game). Wat ik wel jammer van Harrison Ford vond was dat ze hem een tagline probeerde te geven "I like X", alsof hij nog nooit met dat kruisboog heeft geschoten en de scene dat hij nonchalant zonder te kijken iemand achter hem neer schiet. Ohja en de Wookie zag er uit alsof die van de StarWars Christmas special was ipv het origineel.

De pew pew lasers (van vooral de x-wings en tie fighters) zagen er nogal dun uit.

Om mee af te sluiten, over de nieuwe "death star" en je opmerking:
"een beetje te bekend en vooral een beetje te voorspelbaar."
Dat was ook de bedoeling. Bij het bekijken van dat ding waar Finn informatie geeft maakt Han Solo hier een opmerking over door iets in de trant te zeggen van: welk ding moeten we nu opblazen om hem om zeep te helpen? Ook de trench battle kan je denk ik niet anders zien dan een knipoog.

Al met al hebben ze een hele goede film neergezet die je lekker moet maken voor de volgende delen. Ze laten imo zien dat ze blij zijn met het IP, er plezier mee hebben en het wel serieus willen nemen. Ik had alleen nog graag een kerkhof willen zien met 2 stenen in het beeld waar bij 1 JarJar staat en bij een ander een anagram van George Lucas. Ik was bang voor een Star Wars die net zo zou zijn gemaakt als Star Trek, maar dat is gelukkig niet het geval. Een 8/10 is het zeker wel waard idd.

Door Tweakers user botoo, maandag 21 december 2015 13:37

Een tegenvaller was het niet, ik had er toch niets van verwacht en het was een leuke berg eye-candy. Spanning was volledig afwezig en ook al is het sic-fi, de voorvallen mogen toch wel een beetje geloofwaardiger neergezet worden. Zoals R2-D2 die volgens C-3PO toch echt wel stuk is maar aan het einde van de film spontaan uit z'n coma ontwaakt en meer van dergelijke zwakke momenten..

Prima film voor de die-hard SW fan maar voor de gemiddelde filmliefhebber bepaald geen must-see. Overigens waren de gesprekken na de film door die die-hards uiterst vermakelijk :) .

En dat 3D begint me behoorlijk de keel uit te hangen, doe mij maar liever een strak en scherp 2D beeld.

Door shellghost, maandag 21 december 2015 17:42

Plothole Rey:

Naar mijn weten word er niet gezegd op welke leeftijd ze op Jakka is gezet om te wachten op haar ouders. Het is zeer goed mogelijk dat ze al wel Jedi training heeft gehad, maar dat al dan niet bewust vergeten is of dat iemand geholpen heeft om haar dat te laten vergeten, haar vader bijvoorbeeld. Zolang ze haar krachten niet aanspreekt zal er ook geen disturbance in the Force te voelen zijn door de Dark Side. :)

Door Tweakers user Dj Neo Ziggy, maandag 21 december 2015 18:05

Doen ik die help af zag gaan van Kylo ren, dacht ik maar een ding.
NEUS!