Waarom Apple iOS en de iPhone moet killen

Door arnoudwokke op donderdag 20 september 2012 09:44 - Reacties (43)
Categorie: -, Views: 22.833

Het korte antwoord: omdat als Apple de iPhone en iOS niet killt, de concurrentie dat zal doen.

Het lange antwoord: ik merkte dat de conclusie van mijn iOS 6-artikel de nodige vragen opriep. Daarin stelde ik dat het een keer moet gebeuren dat iOS stevig op de schop gaat. Waarom, zo vroegen mensen in de reacties, op twitter en via prive-gesprekken, zou Apple een OS dat prima werkt en waar veel mensen tevreden mee zijn op de schop nemen?

Laten we eens teruggaan naar 2006: de wereld van mobiele apparaten zag er heel anders uit. Symbian was wereldwijd marktleider op smartphonegebied, Linux en Windows Mobile volgden. Op pda-gebied deed Palm het nog aardig, BlackBerry was in opkomst. En Apple? Die verdiende heel veel geld met de verkoop van iPods. Je weet wel: die muziekspelers met het 'click wheel'. Toen artsen nog vreesden dat we massaal een 'iPod duim' zouden krijgen.
http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1134919247.jpg


Rond dat moment maakte Apple de keuze om zijn lucratieve iPod-business te killen. Waarom? Omdat als Apple dat zelf niet zou doen, smartphones op termijn ongetwijfeld goed genoeg zouden worden om de rol van iPods over te nemen en ze dus vanzelf minder zouden worden verkocht. Als iemand de iPod zou moeten killen, vond Apple, dan was het Apple zelf.

Nokia daarentegen reageerde niet op het uitkomen van de iPhone. Van wat ik heb gehoord van de inside story's zeiden engineers dat ze binnen enkele weken Symbian konden optimaliseren voor een touchscreen. Dat een touchscreen een heel andere interface vereist, had Nokia echter niet echt goed begrepen.

De marktleider reageerde in 2009 pas, meer dan 2 jaar na de presentatie van de iPhone. De 5800 XpressMusic was aantrekkelijk geprijsd voor die tijd, maar 'browsen en tekst invoeren is een klein drama', zo schreef ik in mijn review. Symbian op een touchscreen was een klein drama.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagenormal/1233069280.jpeg


Nokia begreep daarna de boodschap wel. Het stelde een nieuwe ceo aan, Steven Elop, die er een andere visie op na houdt. Bij moderne smartphones is het geen strijd van specs of design, maar een strijd tussen ecosystemen. Om die visie in de praktijk te brengen, was hij zelfs bereid om het schitterende MeeGo Harmatten te killen. MeeGo Harmattan heeft de meest briljante interface die ik ooit op een touchscreen heb gezien, maar Elop heeft in mijn optiek wel gelijk: zonder ecosysteem heb je geen toekomst, ook al is de software an sich beter dan wat er elders op de markt is.

Nokia weigerde in eerste instantie voor 2011 om Symbian te killen en heeft de gevolgen daarvan ondervonden: het bedrijf verkeert nu in zwaar weer, is van glorieus marktleider afgegleden naar een positie in een kleine marge. Apple killde zijn iPod met zijn eigen iPhone en kende daarentegen groot succes.

In 2006 kon ook niemand zich voorstellen dat de wereld van smartphones ooit zou veranderen. Goed ingevoerde analisten als Gartner voorspelden dat vijf jaar later Symbian en Windows Mobile de markt zouden domineren. Hoe anders is het gegaan? De markt is verschoven naar telefoons met grote touchscreens en de mogelijkheid op eenvoudige wijze veel apps te installeren.

Het lijkt nu alsof smartphones voor altijd telefoons met grote touchscreens zullen blijven, maar de technologische vernieuwingen komen eraan: buigbare schermen maken nieuwe vormen mogelijk, terwijl technologieŽn als draadloos laden, nfc, bluetooth 4.0 en wifi-direct de poorten op een telefoon langzaam maar zeker overbodig maken. Als er goede 4g-dekking mogelijk is, maakt dat meer vormen van streaming mogelijk; wellicht kan een hele interface worden gestreamd naar een telefoon, zodat in theorie de capaciteit van je hardware thuis kan worden ingezet voor rekenwerk op de telefoon.
http://www.fujitsu.com/img/PR/2005/20050713-01.jpg


Of waarom moet dat hardware thuis zijn? Gaat Apple of Google een van zijn grote serverpark inzetten om software op je telefoon soepel te laten verlopen? De eerste stappen in die richting werden al enkele jaren geleden gezet: zo werkt Siri op de iPhone alleen met een dataverbinding.

De stap naar webdiensten als iCloud en de diensten van Google maken dat gegevens op termijn wellicht niet of niet vaak meer op een telefoon hoeven te staan. Geheugen wordt daardoor steeds minder nodig. Een oprolbaar scherm, een stevige accu en goede hardware voor de verwerking van draadloze signalen; heb je meer nodig in een telefoon in 2020?

Dit is maar een van de scenario's voor de smartphones van de nabije toekomst. Een andere is bijvoorbeeld het verwijderen van het scherm van smartphone ten gunste van een hele goede picoprojector met touch-functionalteit. Iets zoals dit bijvoorbeeld, maar dan beter uitgevoerd. In dat geval moet je smartphone alleen goed kunnen projecteren, maar dat vereist andere hardware dan nu wordt gebruikt. En - uiteraard - andere software. Of zijn Google Glasses de toekomst van smartphones?

Deze technologieŽn zijn allemaal al in ontwikkeling - al jaren zelfs. Net zoals het capacitieve scherm en multitouch al jaren in ontwikkeling waren, totdat Apple een manier vond om ze in te zetten in een smartphone.

Het is helemaal niet ondenkbaar dat Apple met een of enkele van deze technologieŽn aan de slag is gegaan. Sterker nog: patentaanvragen wijzen erop dat Apple allang bezig is met experimenten met picoprojectors en buigbare schermen.

http://ic.tweakimg.net/ext/i/imagelarge/1313134671.jpeg


En dat lijkt me logisch ook: want de iPhone en iOS in hun huidige vorm worden nog verfijnd, maar zijn al jaren niet drastisch vernieuwd. Apple weet als geen ander dat het een product moet killen om plek te maken voor een volgende. De vraag is niet of Apple de iPhone en iOS gaat killen, maar wanneer dat zal zijn.

Maar hoewel de wereld er heel anders uitziet dan in 2006, liggen de verhoudingen niet anders: marktleiders richten zich niet meer op grote vernieuwingen, maar kleine verfijningen. De markt raakt verzadigd en sommige mensen zijn al verveeld van de stroom smartphones met hetzelfde basisidee. Ik zie in elk geval met spanning uit naar de volgende revolutie op smartphone-gebied, wie ook als eerste daarmee komt. Want ik weet zeker dat als Apple het roer niet rigoreus omgooit komende vijf tot tien jaar, dan zal de iPhone tegen die tijd zo goed als vergeten zijn, net zoals de toen vooruitstrevende Nokia N95 inmiddels een reliek uit het verleden is. En dat wil Apple koste wat het kost voorkomen: het heeft gezien wat er met Nokia is gebeurd en Apple zal willen voorkomen dat het zelf ook in zo'n crisis terechtkomt.

Volgende: Smartphones: top en flop in 2012 12-'12 Smartphones: top en flop in 2012
Volgende: Smartphones in 2012 08-'12 Smartphones in 2012

Reacties


Door Tweakers user bertjuuhh, donderdag 20 september 2012 10:19

Maar de vraag is of apple nu nog wel bereid is om ios te killen nu steve jobs er niet meer is, ik denk namelijk dat die dit soort dingen wel zag, en de beslissing nam.

Door Hendrikje, donderdag 20 september 2012 10:25

Microsoft liep vroeger al ver vooruit op het gebied van Tablets. Bij innoveren gaat het niet om de nieuwste technieken te gebruiken, maar om de beste implementatie er van: en zie nu de iPad maakte gehakt van de Windows Tablets waar je een 'full OS' op kon draaien. OSen worden ook steeds minder belangrijk (zie hieronder)

Nokia is geen concurrent voor Apple: Nokia heeft geen eigen eco(content) system. De grootste concurrent zijn Google, Microsoft: en Amazon. Amazon begrijpt het goed: "services" zijn het belangrijkste geworden - niet meer de devices. Alleen voor geile techspecs Nerds als Tweakers is dat relevant.

En op het gebied van Services loopt Apple nog ver vooruit op Microsoft/Nokia: een rijke goede app library, boeken, films, cloud-services, Nike+ elektronische sportdiensten, noem maar op.

Daarnaast loopt Apple met Siri al vooruit op Microsoft/Nokia die bij lange na nog niet zoń slimme digitale assistent hebben (Google met Now wel).

We hebben een redelijk zelfde userinterface bij Windows 95 t/m 7 gehad: niemand liep te klagen. En zie hier jouw klacht: te weinig veranderin. Mensen zitten ook niet snel op verandering te wachten - alleen de nerds die telkens het nieuwste van het nieuwste willen.

Door Tweakers user arnoudwokke, donderdag 20 september 2012 10:34

@Hendrikje

Het gaat absoluut om de beste implementatie. Het capacitieve touchscreen werd als niet handig ervaren door fabrikanten, omdat het minder accuraat is dan een resistief scherm. Apple loste dat op door de interface aan te passen aan gebruik met de vingers. LG deed dat bijvoorbeeld niet met de Prada, die ook een capacitief touchscreen heeft.

Nokia an sich is inderdaad geen concurrent van Apple, maar wel in de tandem Microsoft/Nokia (hoewel Microsoft weer dichter aankruipt tegen Samsung en HTC de laatste tijd). Onder meer de locatie-services van Nokia en alle andere services van Microsoft samen zien ze zelf als een wapen. En dat is nu juist het gebied waarop Apple het met Maps in iOS 6 stevig laat liggen.

Ik zeg ook niet dat de verandering in user interface komt, omdat we verandering willen. Maar nieuwe technologieŽn maken nieuwe zaken mogelijk. De interface van Nokia op non-touchscreens op toestellen van rond 2006 is nog altijd even simpel: sommige mensen houden er daarom aan vast, maar veruit de meeste mensen willen gebruik maken van nieuwe services en diensten (zoals toegang tot apps enz.) en schakelen daarom over naar een touchscreen-toestel, veelal voorzien van iOS of Android.

Als duidelijk wordt wat er allemaal extra mogelijk wordt met nieuwe devices en nieuwe technologieŽn, zullen nieuwe user interfaces vanzelf volgen. Dat is geen verandering om de verandering, dat is verandering omdat de services het dicteren :)

Door Hendrikje, donderdag 20 september 2012 10:35

De belangrijkste veranderingen de komende 5 jaar:

- een telefoon die (autonoom) met je via spraak interacteert: dus je loopt in het winkelcentrum muziek te luisteren: de telefoon zal je spontaan met spraak melden dat het OV plat is komen te liggen. Als je net uit bed bent leest de telefoon de belangrijkste nieuws op en het weerbericht terwijl je je tanden staat te poetsen etc.

- een vraagbaak "Siri hoe laat is xx op tv vanavond", ipv lastig allemaal zelf browsen.

- meer hardwaresensoren: ik denk dat smartphones in de toekomst gaan helpen met het bewaken van onze gezondheid (zeker gezien de vergrijzing en kosten): denk aan hartslagmeters, bloeddruk etc meters.

- meer locatie gebaseerde toepassingen (augmented reality < pre Google Glasses die nog ver weg zijn).

- en mobiel betalen.

Door Tweakers user Patrijz, donderdag 20 september 2012 10:42

Ik hoop ook al tijden dat Apple iets aan z'n OS/producten gaat doen. De kracht van Apple is juist dat het een goede timing heeft t.a.v. het tonen van nieuwe ontwikkelingen waarvan mensen niet eens dachten het nodig te hebben, maar ondertussen geen genoeg van kunnen krijgen. Zoals destijds de iPhone en meer recentelijk de iPad. Het OS daarentegen wordt voorbij gegaan door Android qua mogelijkheden. Apple heeft altijd de instelling gehad van don't fix what isn't broken als het om hun producten ging, en daarom denk ik ook niet dat het iPhone/iPad OS sterk zal veranderen (Apple vindt dat dit het beste OS voor dit platform is en zal daaraan vast blijven houden).
Dit zal pas gebeuren als het product ook significant veranderd op een manier dat het impact heeft op het gebruik van het product. Ik kijk daarom ook uit naar nieuwe ontwikkelingen dit gebied en hoe Apple daarop in zal springen.

Door Hendrikje, donderdag 20 september 2012 10:43

Oh ja en een laatste dingentje nog: uiteindelijk gaat (in de verre toekomst) de huidige kastjes van smartphones verdwijnen: als je er over nadenkt is het helemaal niet handig dat de mens telkens zo'n blok mee sleept overal naar toe. Ik vermoed dat ze in de toekomst toch iets met implantaten / digitale brillen of digitale ogen gaan doen. Als je nadenkt zijn onze ogen namelijk helemaal niet zo slim: die zouden (en dan praat ik echt over de verre toekomst) beter vervangen door bio-enigereend ogen krijgen (met extreme zooms, digitale overlays etc). Nog verder in de toekomst is het menselijk lichaam overbodig geworden (het lichaam is er in principe alleen om de geest te kunnen verplaatsen), en hebben we dus ook niet meer een losse smartphone naast ons nodig, en is alles virtueel.

Door Tweakers user Punkie, donderdag 20 september 2012 10:47

En met de huidige situatie zijn er toch nog veel mensen met een dedicated muziekspeler. En zonder smartphone. Gedurende verschillende jaren zijn al die zaken nog lucratief gebleken. De ipod bleef bestaan, er was immers nog geld mee te verdienen. Hij is niet verdwenen maar de iphone is op de voorgrond getreden. Zoals arnoud aanhaalt is het nu misschien tijd om ieta anders dan ios naar voren te schuiven, maar geen nood ios verdwijnt nog niet.

Door Erik, donderdag 20 september 2012 10:48

Iets nieuws? Van Apple? Waar? Waneer?
Oh, de iPhone 5. Is dat nieuw? De iPhone is een heel fijn apparaat (nog wel) maar er zijn geheid merken die dat voorbij gaan streven. Of dat nu Google Android is of op de langere termijn Windows Phone, dat maakt niet zo veel uit. Apple gaat het op de langere termijn niet redden. Steve Jobs is er niet meer bij. De motor achter de vernieuwing is weg. Voor blijven borduren op een oud concept, houdt op een gegeven moment op. Ja, een retina schermpje hier een beter cameraatje daar. Samsung gaat veel sneller met die ontwikkeling! Goh, we hebben Facebook nu geÔntegreerd in iOS6! Lekker belangrijk! Enfin, Apple mag nu het "rijkste" bedrijf ter wereld zijn, ik zie daar snel veranering in komen, als ze niet snel met iets revolutionairs komen.

Een tot op heden iPad en iPhone 4S gebruiker.

Door Tweakers user Audipower, donderdag 20 september 2012 10:53

Ik heb met alle genot jou blog gelezen, door het feit dat ik zelfde gedachten over deze gebeuren heb. Voelt alsof iemand mijn gedachten beschrijft :)

Door Tweakers user robertwebbe, donderdag 20 september 2012 10:55

Het buigzame scherm is volgens mij net zoiets als de voorspelling dat in het jaar 2000 de auto's zouden vliegen. Ik zie het voorlopig niet gebeuren. Misschien wel flexibeler maar niet zo buigzaam als de illustratie.

Als Apple voor iets compleets nieuws gaat dan zal het denk ik zijn dat perfect samenwerkt met andere apparaten zoals de televisie, laptops, etc. NFC zal er een belangrijke rol in spelen maar ook beweging en spraakbesturing. Dit vereist natuurlijk wel een Apple TV (iDsiplay) en een rigoureuze aanpassing in OS-X Apple. Android is hier ook natuurlijk mee bezig (Android @home) al focust dit zich nog voornamelijk op home control (althans, wat we publiekelijk mogen zien).

Het blijft leuk om te zien wat de toekomst ons brengt.

Door Tweakers user i-chat, donderdag 20 september 2012 10:56

Patrijz schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:42:
Ik hoop ook al tijden dat Apple iets aan z'n OS/producten gaat doen. De kracht van Apple is juist dat het een goede timing heeft t.a.v. het tonen van nieuwe ontwikkelingen waarvan mensen niet eens dachten het nodig te hebben, maar ondertussen geen genoeg van kunnen krijgen. Zoals destijds de iPhone en meer recentelijk de iPad. Het OS daarentegen wordt voorbij gegaan door Android qua mogelijkheden. Apple heeft altijd de instelling gehad van don't fix what isn't broken als het om hun producten ging, en daarom denk ik ook niet dat het iPhone/iPad OS sterk zal veranderen (Apple vindt dat dit het beste OS voor dit platform is en zal daaraan vast blijven houden).
Dit zal pas gebeuren als het product ook significant veranderd op een manier dat het impact heeft op het gebruik van het product. Ik kijk daarom ook uit naar nieuwe ontwikkelingen dit gebied en hoe Apple daarop in zal springen.
was google daar niet ook mee bezig?

wie er ook als eerste mee zal komen ik hoop dat de anderen snel volgen, want of het nu iphone clone of android rippoff of nokia nepper zal heten, ik kies uiteindelijk toch het ding dat binnen mijn budget het beste van alle ideeŽn voor mij weet te combineren, Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Door Tweakers user Patrijz, donderdag 20 september 2012 10:59

i-chat schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:56:
[...]


was google daar niet ook mee bezig?

wie er ook als eerste mee zal komen ik hoop dat de anderen snel volgen, want of het nu iphone clone of android rippoff of nokia nepper zal heten, ik kies uiteindelijk toch het ding dat binnen mijn budget het beste van alle ideeŽn voor mij weet te combineren, Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Klopt, en misschien komt er wel een nieuwe speler. Ben hoe dan ook benieuwd! :)

Door Maarten, donderdag 20 september 2012 10:59

Na de lancering van de iPhone 4S heerste in de eerste paar dagen daarna een lichte teleurstelling. De smartphone was een typische iPhone met interessante mogelijkheden zoals het spraakbesturingsprogramma Siri. Maar met Siri hield het enthousiasme wel zo’n beetje op. Desalniettemin gingen er de eerste 24 uur van de voorverkoop maar liefst ťťn miljoen exemplaren over de toonbank. De eerste drie dagen wist Apple vier miljoen exemplaren van zijn nieuwe toestel aan de man te brengen, een record.

Maar hoe bijzonder is de zesde iPhone-versie nu eigenlijk in het perspectief van de technologisch hoogwaardige smartphonemarkt in het algemeen?

Eerlijk is eerlijk: Apple lanceert opnieuw een high-end smartphone die ongetwijfeld goed in de markt zal liggen en zal verkopen. De prijsstelling is redelijk te noemen: 199 dollar voor het instapmodel en 399 dollar voor het zwaarst uitgeruste model, exclusief de kosten voor een mobiel abonnement. Daar zal het waarschijnlijk niet aan liggen. Bovendien wordt de iPhone 4S in prijs verlaagd, wat de gehele verkoop van iPhones ten goede zal komen

Maar verder is de iPhone 5 an sich weinig spannend. Hoewel sommige (technologie)media elke Apple-onthulling verslaan als ware het de next big thing, valt het in praktijk best mee. Ja, de iPhone 5 ondersteunt LTE, heeft een snellere processor en een nette camera. Ook heeft Apple de software in iOS 6 een opfrisbeurt gekregen waardoor enkele nieuwe functionaliteiten op de iPhone 5 worden verbeterd of ontsloten.

Voor de eindgebruiker, Apple-fan of niet, is de iPhone 5, zo op het eerste gezicht, een smartphone die zich qua specificaties kan meten met bijvoorbeeld de Samsung Galaxy SIII of de Nokia Lumia 920. Bovendien geniet de iPhone 5 in de Verenigde Staten (VS) althans voldoende carrier support. Zowel AT&T als Verizon Wireless en Sprint zullen de iPhone 5 opnemen in hun handsetportfolio.

Sinds 2007 heeft Apple wereldwijd meer dan 243 miljoen iPhones verkocht. Bovendien telt de Apple App Store ruim 700,000 apps, iets wat aangeeft dat het iOS-ecosysteem kerngezond is.

Maar tegelijkertijd rijzen er ook voorzichtig twijfels over de houdbaarheidsdatum van Apple’s succesverhaal. Die twijfel wordt niet zozeer ingegeven door gebrek aan belangstelling van de klant, maar eerder door geluiden die opstijgen uit mobiele providers. Die zouden uitkijken naar een alternatief voor Apple, wiens toestellen al jaren zwaar worden gesubsidieerd door hen met zelf de vruchten er niet van plukken.

De iPhone 4S brak een verkooprecord ondanks de relatief lauwe ontvangst van het apparaat. Toch slaagde Apple erin door te pakken in een uiterst competitieve smartphonemarkt. Het is nu de vraag of Apple na de spelregels in de mobiele markt te hebben uitgezet, ook on top of the game blijft zitten.

Het is misschien eens tijd om Apple, vijf jaar na dato, niet langer de eigenschappen van onbetwiste innovator kritiekloos toe te schrijven. De prestatie van Apple is bijzonder geweest. Het bedrijf wist vrijwel eigenhandig de ontluikende smartphonemarkt in een stroomversnelling te brengen. Maar nu innovaties vooral incrementeel van aard zijn en wow-factors ontbreken, is het wachten op de next big thing.

Door Hendrikje, donderdag 20 september 2012 10:59

@Erik: Ik heb een Windows Phone gekocht, nadat m'n iPhone 4 de wasmachine niet had overleefd. De eerste 3 maanden vond ik de LIVE TILES geweldig. Nu na bijna een jaar vind ik het onhandig en ga ik wel terug naar de iPhone 5. Ik noem als voorbeeld de 'Ik' live tile, je staat 5 seconden te turen naar het schermpje voordat hij eindelijk omklapt naar '2 nieuwe meldingen'. De telefoon live tile geeft niet eens aan van wie je een gemist gesprek hebt, dus je moet alsnog de telefoonapp openen om te kijken. De live tiles, zijn in tegenstelling tot de widgets op Android, namelijk helemaal niet echt live en bewegend. Het zijn vooral omklappers: telkens moet je dus of 5 seconden wachten tot ie omklapt, of als nog het blokje indrukken om de app te openen.

De eerste paar maanden is het leuk: je startscherm is immers niet statisch zoals bij iOS, maar er gebeurt wat. Uiteindelijk is de nieuwigheid er af en is het alleen leuk voor ADHD'ers, en onhandig. Ik ben inmiddels eind 20 en ik merk nu al de behoefte aan rustiger aan doen: ik hoef niet elke keer meer gestoord te worden met een notificatie van een nieuwe email. Ik focus me liever tegenwoordig weer op 1 ding om te genieten.

Overigens, zou ik nooit meer Microsoft willen. Alle beloftes over Windows Phone die werden geroepen zijn niet ingelost: althans niet voor de huidige gebruikers (en early adapters). Er wordt door heel veel nerds op me ingepraat: van dat en zus en zo komt allemaal wel. Ja voor WP8 maar die krijg ik dus niet !!

Door Hendrikje, donderdag 20 september 2012 11:04

@Maarten: de iPhone 5 is een van de weinige krachtige smartphones die niet een megagroot scherm heeft (vgl. de S3, Lumia 920). Niet iedereen wil met 2 vingers gebruiken om het toestel uberhaupt te kunnen gebruiken. Er zijn weinig krachtige, goede smartphones met enkel een 4" scherm, zonder een bakbeest te zijn: de iPhone 5 is met 1 hand te gebruiken, super dun, en toch een lange accuduur. Bovendien heeft het een sRGB scherm (fullrange) en een rijk ecosysteem met de vetste games.

Door Hendrikje, donderdag 20 september 2012 11:08

Oh ja en voor de mensen die roepen dat Windows Phone 7 is zo goed is omdat het zonder lag draait op 1 core: nog al logisch, als alle andere apps worden uitgeschakeld bij WP7. Die ondersteunt namelijk geen echte true multitasking. De vraag is dus of Windows Phone 7 nog net zo goed zou draaien, als apps ook vol 100% in de achtergrond zouden mogen draaien. Ik denk het niet.

Door Tweakers user Marientjuh, donderdag 20 september 2012 11:40

@hendrikje
Waarom zou het true multitasking nodig zijn? Ik heb het nog nooit gemist, ook het app switchen gaat super. Als de push berichten nog wat beter gaat werken zodat whatsapp bijvoorbeeld goed gaat werken dan mis ik het echt niet hoor.

Door Hendrikje, donderdag 20 september 2012 11:42

Een fietstocht loggen met GPS-Sporttracker/Endomondo, gaat vaak mis als ik tijdens de rit een foto of e-mail wil openen (de app start dan niet meer netjes op waar ie bezig was).

Door Wilfred Smit, donderdag 20 september 2012 11:51

Vervang Apple door Samsung of HTC (Google) en je hebt eenzelfde verhaal.

Door Tweakers user Arnold, donderdag 20 september 2012 12:18

Op een gegeven moment is de markt voor enkele jaren verzadigd. Het duurt dan gewoon (voor elke fabrikant!) weer een flinke tijd voor er weer een 'next big thing' is.
Dat Apple als bedrijf de afgelopen 10 jaar met zoveel verschillende apparaten/software hele markten in beweging heeft gezet en flink vooruit gestuwd is gewoonweg enorm knap.

Als je het vergelijk met TV's... die zijn al tien tallen jaren hetzelfde, met af en toe een breaktrough. De breakthrough is echt niet elk jaar, maar zeker ook niet elke 5 jaar geweest.
Denk aan zwart/wit naar kleur, van SD naar HD (en nu verder op full hd, quad hd, etc.. niet heel spannend). Eventueel kan daar nog 'smart-tv' bij.

Zo slecht is de smartphone industrie toch niet bezig dan?

En qua innovatie heeft Apple op andere gebieden na de iPhone toch duidelijk laten zien ook andere bestaande producten een duwtje in een nieuwe richting te geven (retina displays op laptops bijv.) Ze zijn vaak niet de eerste, maar ze weten wel als eerste het product zo op de markt te zetten dat het voor iedereen bruikbaar is, of in ieder geval dat de rest van de industrie er achteraan gaat.

Apple lijkt ook niet zomaar iets uit te brengen, maar goed te overwegen of het wel echt iets toevoegt. Betekend idd dat er features missen voor bepaalde mensen. Maar je hoeft niet iedereen tevreden te stellen. In ieder geval hebben ze zelf bijgedragen aan de enorme keus aan smartphones die er nu is ;)

Door Tweakers user sypie, donderdag 20 september 2012 12:35

Ik denk dat Apple OS X eerder killt dan iOS. Waarom? Omdat OS X niet draait op mobieltjes en iOS wťl op computers. Daarbij heeft iOS al een goede touch-interface die 1-op-1 getransporteerd kan worden naar de Mac.

Nee, laat ze alsjeblieft iOS op de mobieltjes houden en OS X op de Mac, en deze niet een langzame dood laten sterven, waar ze op dit moment wel mee bezig zijn.

Door Tweakers user armageddon_2k1, donderdag 20 september 2012 13:13

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het feit dat Apple in 2006 z'n iPod business killde. Het is volgens mij nog steeds een winstgevende business waar ze steady veel inkomsten uit halen. Interpreteer ik het verkeerd?

Door Tweakers user In Search of Sunrise, donderdag 20 september 2012 14:18

armageddon_2k1 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:13:
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met het feit dat Apple in 2006 z'n iPod business killde. Het is volgens mij nog steeds een winstgevende business waar ze steady veel inkomsten uit halen. Interpreteer ik het verkeerd?
Het is niet meer datgene waar ze voornamelijk geld mee verdienen. Dat is overgenomen door iOS. Ze zullen nog wel winst halen op de iPod, maar niet zo veel meer. Daarbij is de ontwikkeling van de iPod ook gestaakt. Eerder kwamen daar een aantal varianten van uit, maar dat is niet meer zo. 't is nu meer de iPad en iPhone waar men nu op teert.

Door Tweakers user sbmuc, donderdag 20 september 2012 14:52

In Search of Sunrise schreef op donderdag 20 september 2012 @ 14:18:
[...]


Het is niet meer datgene waar ze voornamelijk geld mee verdienen. Dat is overgenomen door iOS. Ze zullen nog wel winst halen op de iPod, maar niet zo veel meer. Daarbij is de ontwikkeling van de iPod ook gestaakt. Eerder kwamen daar een aantal varianten van uit, maar dat is niet meer zo. 't is nu meer de iPad en iPhone waar men nu op teert.
http://www.apple.com/pr/l...iPod-touch-iPod-nano.html

? Deze zijn toch nieuw?

Door Tweakers user ZpAz, donderdag 20 september 2012 14:54

Erm, een week geleden zijn er een aantal nieuwe iPod's uitgekomen hoor. Die lijn loopt nog prima, het wordt minder verkocht dan de iPhone, maar dat betekent niet dat ze er niets mee doen, de afgelopen jaren was er elk jaar een iPod event in September.

Door Tweakers user MaffeMaarten, donderdag 20 september 2012 15:07

Mooi om dat oude artikel (en vooral de commentaren) over die N95 te lezen zeg! :)
Ik heb ook al een tijdje het gevoel dat het weer tijd wordt voor iets nieuws, maar alles wat voorlopig als "the next big thing" wordt geintroduceerd is dat net niet.
Picoprojectors leveren lang nog niet genoeg lumen (of zijn niet pico genoeg), en voor de buigbare schermen heb ik ook nog geen goede implementatie / toepassing gezien.

Door Tweakers user TMC, donderdag 20 september 2012 17:12

Op zich een interessant stuk, maar ik zie geen enkel argument. Is dat niet een beetje het idee van een stukje schrijven, dat je je betoog goed onderbouwt?

Want waarop loopt iOS precies achter? Wat zijn de redenen dat Apple niet meer mee kan komen? Welke veranderingen hadden ze wel moeten doorvoeren maar hebben ze niet gedaan? Kortom, dit stukje is vťťl te oppervlakkig om echt waarde te hebben.

Door Tweakers user spone, donderdag 20 september 2012 20:35

@sbmuc, ZpAz: ik denk dat In Search of Sunrise doelt op de klassieke iPods, dus degenen met een harddiskje ipv flashgeheugen, waar verder ook geen apps of touch dingen op gedaan kunnen worden, waar geen iOS-achtig iets op staat.

Door Tweakers user MicGlou, donderdag 20 september 2012 22:03

Daarnaast loopt Apple met Siri al vooruit op Microsoft/Nokia die bij lange na nog niet zoń slimme digitale assistent hebben (Google met Now wel).
Ach wel nee joh. Siri is een gimmick, alleen leuk voor thuis op de bank en spelen met vrienden... maar in de praktijk werkt het gewoon niet. Zie jij wel eens mensen op straat/bus/trein opdrachten roepen naar hun iPhone?... ik dacht het niet, de meeste mensen willen niet voor paal staan. Buiten dat werkt het systeem alleen voor mensen die de ondersteunde taal duidelijk spreken, heb je een dialect of een vreemd spraakgebrek en het systeem faalt. Buiten dat is het niet veel meer dan woordherkenning, een grote database met steekwoorden en op de achtergrond wordt een zoekopdrachtje uitgevoerd. Daarover zijn genoeg videos te vinden waarbij Siri de meest belachelijke voorstellen doet omdat de gekoppelde woorden een moeilijk resultaat geven oid.... is zelfs best wel leuk vermaak (big bang theory heeft er ook een pun over in een van de afleveringen)

Apple is daarin eigenlijk heel erg doorzichtig, ze zullen het nooit zomaar direct toegeven maar je kan na verloop van tijd heel makkelijk doorhebben of een geÔmplementeerde dienst of product geslaagd is of niet... Is het geslaagd, dan slaat Apple de hele wereld om de oren met cijfertjes over het behaalde succes... tis toch best wel stil rond Siri ;)

@arnoud...
Nokia weigerde in eerste instantie voor 2011 om Symbian te killen en heeft de gevolgen daarvan ondervonden: het bedrijf verkeert nu in zwaar weer, is van glorieus marktleider afgegleden naar een positie in een kleine marge.
Ehhh... huh? Marktleider zijn en behaalde marges zijn twee compleet verschillende dingen... Nokia heeft nooit grote marges op hun toestellen gehad, vooral vanwege het enorm brede aanbod in modellen maar zijn tot kort geleden wel de onbetwiste marktleider geweest sinds de opmars van GSM. Nokia heeft het vooral moeten hebben van de massale verkoop van bepaalde modellen en van alle accessoires e.d.... de tijd van de xpress-on covers waren toen bijvoorbeeld gouden tijden. Ze waren marktleider in aantallen en in omzet maar enorme woekerwinsten zoals Apple die bijvoorbeeld draait hebben ze daar vrijwel nooit gekend... misschien in de begindagen. Nokia is volgens mij nog altijd de nummer 3 op de lijst achter Samsung en Apple, het is een stuk minder dan eerst maar om ze nou in te delen bij 'de kleintjes' is wel erg overdreven.

Het probleem bij Nokia zie ik dan ook niet direct als het probleem van Apple zoals jij probeert over te brengen. Nokia heeft zich kort gezegd gewoon flink verslikt omdat ze dachten alle wijsheid in pacht te hebben en geen vrees te hoeven hebben van Apple. Maar waar Nokia enorme steken liet vallen mbt gebruiksvriendelijkheid van touchscreens en bijbehorende interfaces... werkt dat voor Apple nog altijd uitstekend en doet de interface en de manier van besturing in geen enkele vorm onder voor die van de directe concurrentie. Nokia liep al (ver) achter op het moment dat de eerste iPhone op de markt kwam, Apple zit nog lang niet in de positie dat ze qua dergelijke techniek voorbij worden gelopen door een ander en zolang het er niet op lijkt dat er spoedig technieken komen die daar verandering in gaan brengen zal het absoluut wel meevallen voor ze...

Overigens draait het tegenwoordig vooral om de diensten/services/accessoires/etc en dat heeft niemand beter voor elkaar dan Apple, daar valt moeilijk tegen op te boksen... dat moet ik als fervent Android gebruiker toegeven. Wat trouwens ook weer gek is, want ook op dat gebied was Nokia vroeger enorm inventief zoals met de verwisselbare covers, simpele games en eigen beltonen hebben ze populair gemaakt. Nokia had ook de eerste toestellen waar je een beetje goed op kon sms-en... kwalitatief waren ze de beste plus dat je qua accuduur ook zonder twijfel altijd goed zat bij Nokia... daar is werkelijk niets van over gebleven.

[Reactie gewijzigd op donderdag 20 september 2012 22:04]


Door Hendrikje, donderdag 20 september 2012 22:47

MicGlou schreef op donderdag 20 september 2012 @ 22:03:
[...]

Buiten dat werkt het systeem alleen voor mensen die de ondersteunde taal duidelijk spreken, heb je een dialect of een vreemd spraakgebrek en het systeem faalt.
Apple schrijft daarover in de FAQ: "as more people use Siri and it’s exposed to more variations of a language, its overall recognition of dialects and accents will continue to improve, and Siri will work even better". Dus dat komt van zelf.
Buiten dat is het niet veel meer dan woordherkenning, een grote database met steekwoorden en op de achtergrond wordt een zoekopdrachtje uitgevoerd.
Fout. Siri maakt gebruikt van Natural Language Userinterface. Voorbeeld:

"when confronted with a question of the form 'which U.S. state has the highest income tax?', conventional search engines ignore the question and instead search on the keywords 'state, income and tax'. Natural language search, on the other hand, attempts to use natural language processing to understand the nature of the question and then to search and return a subset of the web that contains the answer to the question. If it works, results would have a higher relevance than results from a keyword search engine."

Dat gaat dus net ff verder dan standaard voice controls / queries.
Ehhh... huh? Marktleider zijn en behaalde marges zijn twee compleet verschillende dingen... Nokia is volgens mij nog altijd de nummer 3 op de lijst achter Samsung en Apple, het is een stuk minder dan eerst maar om ze nou in te delen bij 'de kleintjes' is wel erg overdreven.
Marktleider met mobieltjes, ja. Marktleider met smartphones, zeker niet! Nokia heeft eigenlijk vlak na de N95 (en dat is al weer een tijdje geleden) nooit meer meegedaan, zeker niet sinds de eerste iPhone - op smartphone gebied. Ik zou Nokia echt never een smartphoneleider willen noemen. Na de N95 ging het snel mis, zeker toen de eerste iPhone dus uitkwam.
Overigens draait het tegenwoordig vooral om de diensten/services/accessoires/etc en dat heeft niemand beter voor elkaar dan Apple, daar valt moeilijk tegen op te boksen...
100% mee eens, al is Amazon is een behoorlijke concurrent (eigen app store, eigen boeken, films, cloud services). Onderschat Amazon niet - juist vanwege het succes van de Kindles is de reden dat er een iPad Mini komt volgens mij...niet zo zeer vanwege de veelal crappy en (tot voorkort) de dure Android 7" tablets. Dat marktaandeel is zo klein - dat er voor Apple geen enkele reden echt voor bestond. Dat is nu pas net veranderd sinds de Nexus 7 en de Kindles! Ik denk dat de Mini meer een reactie dus op Amazon is, dan op de vrijwel niet verkopende 7" Androids (behalve dan net nu de Nexus 7).

Door Tweakers user Stiggy, vrijdag 21 september 2012 10:03

Wat een raar en slecht stuk. Ik sta echt versteld dat dit door een Tweakers.net redactielid geschreven is! Allereerst het 'killen'; wat bedoel je hier mee? Kennelijk iets dat je niet in het Nederlands kon omschrijven, maar je bedoeling met het woord is ook onduidelijk. Enerzijds wordt er de context aan te geven hoe Nokia MeeGo Harmatten 'killde'. Stopzetten van de ontwikkeling, uitfaseren en afschrijven dus. Anderzijds wordt het gebruikt voor de stelling dat Apple zijn lucratieve iPod business killde. Dat heeft Apple nooit gedaan, slechts een product ernaast gezet. Je kunt zelfs niet zeggen dat 'killen' in deze context 'verminderd aandacht geven' of 'focus verleggen' is, want zelfs nu met de introductie van de iPhone 5 is de iPod lijn weer vernieuwd. Ondanks afnemende verkoop blijft Apple dus juist bezig met het uitbrengen van nieuwe iPod producten (juist zoals Nokia dat met Symbian telefoons deed?).

Dan het stukje over Nokia, dat na een miskleun het wel begreep, een nieuwe CEO binnenhaalde met visie over ecosystemen. Nokia zit momenteel in zeer zwaar weer, juist door deze CEO. Het ecosysteem voor Windows Phone was op dat moment niet aantoonbaar groter/beter dan dat voor Symbian. Het afschrijven van Symbian (en MeeGo) terwijl er nog geen alternatief was (de Windows Phone toestellen waren nog niet klaar) heeft de verkoop geen goed gedaan. Alles wedden op Windows Phone om niet hetzelfde te zijn als als die andere Android aanbieders, terwijl je tegelijkertijd geen exclusiviteit hebt (als Windows Phone 8 een succes wordt springen de andere merken er ook op): rare strategie. Het gezwalk met Symbian (UI layer in apart bedrijf (UIQ), toch maar niet, open source, toch maar niet) het lijken allemaal blunders van het kaliber Lťo Apotheker.

Verder lijkt het geschreven uit een onderbuikgevoel van 'ja, iOS werkt goed, maar we kennen het en raken erop uitgekeken. Dat gevoel heb ik ook wel, maar je moet je wel realiseren dat smartphones misschien volwassen aan het worden zijn er er minder grote revoluties te wachten staan. Bij een nieuwe versie van Windows zijn we tegenwoordig ook minder enthousiast dan vroeger, en de tijd van grote revoluties of verbeteringen zijn daar ook voorbij. Het werkt, en dat is voldoende. Vandaar dat er ook nog zoveel mensen/bedrijven op XP zitten.

Door Tweakers user Krisp, vrijdag 21 september 2012 10:37

Op termijn moet Apple iOS zeker aan de kant schuiven en iets nieuws beginnen. Echter; het perspectief op die vernieuwing is nog geheel afwezig. Daarnaast is Apple erg goed in het recyclen van techniek (iOS is ook gebaseerd op OSX) dus zal iOS zeker niet in zijn geheel weggegooid worden. Immers, iOS is op dit moment een van de lichtere OS-sen die op telefoons verkrijgbaar is.

Daarnaast maak je wat mij betreft nauwelijks duidelijk waarom iOS of de iPhone gekild moet worden. Er moet een (r)evolutie vinden met het OS. Zolang dat niet nodig is (en laten we wel zijn, Mircosoft begint er nu past mee) zal Apple iOS maximaal uitmelken, of in ieder geval benutten.

Apple kennende zijn er al zeker prototypes gemaakt. Echter, de techniek is nog niet rijp (zie de [url=http://www.guardian.co.uk/technology/2012/jul/19/ipad-prototype-ive-2002prototypes van de iPad[/url]), nog niet voldoende uitgewerkt volgens Apple of de markt is er nog niet klaar voor. Zie bijvoorbeeld NFC: doordat standaarden verschillen, er nog potentiele beveligingsproblemen zijn en er nog niet duidelijk richting is gekozen door de markt stapt Apple nog niet in. Maar reken maar dat er iPhones zijn waar NFC is ingebouwd, inclusief connectie met Passbook.

Door Tweakers user ronaldmathies, vrijdag 21 september 2012 12:09

IOS hoeft helemaal niet gekilled worden, of wou je zeggen dat de core van iOS slecht is? denk dat dat juist een van de beste mobile operating systemen is.

Waar iedereen over struikels is de verouderende GUI, geef het een frisse look en iedereen vindt het weer geweldig.

Door Tweakers user NotSoSteady, vrijdag 21 september 2012 15:09

bertjuuhh schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:19:
Maar de vraag is of apple nu nog wel bereid is om ios te killen nu steve jobs er niet meer is, ik denk namelijk dat die dit soort dingen wel zag, en de beslissing nam.
Tuurlijk haal Steve Jobs er maar weer bij, hij is dood, get over it.

Door Tweakers user S0epkip, vrijdag 21 september 2012 17:50

bertjuuhh schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:19:
Maar de vraag is of apple nu nog wel bereid is om ios te killen nu steve jobs er niet meer is, ik denk namelijk dat die dit soort dingen wel zag, en de beslissing nam.
Je kunt zijn invloed ook overschatten...

Door Tweakers user Caelorum, zaterdag 22 september 2012 10:27

Hendrikje schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:08:
Oh ja en voor de mensen die roepen dat Windows Phone 7 is zo goed is omdat het zonder lag draait op 1 core: nog al logisch, als alle andere apps worden uitgeschakeld bij WP7. Die ondersteunt namelijk geen echte true multitasking. [...]
WP7 ondersteund het dus wel alleen staat het niet aan voor 3rd party apps. Als je bijv. IE opent en een website laad en dan een andere app opent dan blijft die doorgaan met die website laden. Dat is iets wat je met een snelle internetverbinding niet zal merken, maar bijv. in de trein waar je niet altijd even snel internet hebt wel.
De vraag is ook wat multitasking voor nut heeft als daardoor de hele telefoon gaat laggen en de hele user experience onderuit wordt gehaald. Begrijp me niet verkeerd ik zou het ook wel willen hebben op WP7 zoals ik het had met mijn Nokia N900, maar dan niet ten koste van mijn gebruikservaring.
De Nokia N900 is overigens de enige telefoon die ik heb gezien die een films, een internetpagina met flash en muziekspeler tegelijkertijd open kan hebben zonder dat de interface begint te laggen. Daarvoor moet je dan wel wat overklokken en optimalisaties doorvoeren in het OS. Wat weer killing is voor je batterij (nog een goede reden om multitasking niet of beperkt toe te staan)

Door Tweakers user Phuncz, vrijdag 28 september 2012 09:02

Patrijz schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:42:
Ik hoop ook al tijden dat Apple iets aan z'n OS/producten gaat doen. De kracht van Apple is juist dat het een goede timing heeft t.a.v. het tonen van nieuwe ontwikkelingen waarvan mensen niet eens dachten het nodig te hebben, maar ondertussen geen genoeg van kunnen krijgen. Zoals destijds de iPhone en meer recentelijk de iPad.
Dat is inderdaad een groot deel van het succes van Apple: het juiste antwoord op de vraag die iedereen zich niet bewust stelde. In de tijd juist voor de iPhone onthuld werd hekelde ik aan de telefoons van die tijd: de dumbphones waren vreselijk irritant in mijn ogen, die menu's met knopjes vond ik maar traag en simpel, er was geen ontwikkeling meer in het hele gebeuren. En de "smartphones" van die tijd konden ze beter "tech-nerd phones" noemen want je moest wel van een specifiek hout gesneden zijn om ermee overweg te willen gaan. Windows Mobile 5 en 6 waren vreselijk in mijn ogen.

Echter vroeg ik me niet af hoe het beter zou kunnen of wat er veranderd moest worden. Maar Apple kwam met een antwoord genaamd iPhone en dat veranderde de complete cellphone wereld: de vastgeroeste waarden vielen evenals de marktleiders, de kleine innovators groeiden tot de leiders en voor je het weet (ok, jaren later) had je iOS, Android en Windows Phone.

Ik ben heel erg blij dat er bedrijven als Apple zijn die dergelijke ongedefinieerde vragen antwoorden durven geven. Anders zaten we waarschijnlijk nu nog met knopjes te prutsen. Echter is iOS nu idd. een doorontwikkeling geworden en is het de innovatie allang kwijt. Maar de tijd dat het volledig vernieuwt is niet ver. Ik voorspel al een tijdje de samenvoeging van iOS en MacOS X, die overgang komt steeds dichterbij en in tegenstelling tot Microsoft, die het totaal niet snapt hoe het gedaan moet worden (Windows 8), zie ik Apple hier wel een goede oplossing brengen.

De hardware van mobiele apparaten nadert die van een gemiddelde laptop snel, zeker als je naar de hedendaagse high-end smartphones met dual- of quadcores, 1GB RAM-geheugen en hoge-resolutieschermen. Ik kijk uit naar de dag dat ik een tablet in een dock kan steken en het OS zich in "desktop-mode" zet waardoor het op een groot scherm komt, muis en toetsenbord enabled en de software zich aanpast voor die invoer.
Persoonlijk zie ik nog geen heil in touchscreens voor desktop-gebruik, niet in de nabije toekomst.
Het OS daarentegen wordt voorbij gegaan door Android qua mogelijkheden. Apple heeft altijd de instelling gehad van don't fix what isn't broken als het om hun producten ging, en daarom denk ik ook niet dat het iPhone/iPad OS sterk zal veranderen (Apple vindt dat dit het beste OS voor dit platform is en zal daaraan vast blijven houden).
In mijn ogen is Apple juist een merk dat "don't fix what isn't broken" totaal niet omarmt, beide kanten van het spectrum niet. Recent hebben ze nog de iPod Dock Connector buitengegooid voor de Lightning Connector. Alhoewel dit waarschijnlijk de weg naar totaal nieuwe technologie openlegt, was het niet "nodig" voor 99,9% van de mensen. Ze waren ook de eersten die optische stations "grootschalig" uitfasseerden. Aan de andere kant fixen ze wel hun muizen niet, die in mijn ogen nog steeds ergonomisch broken zijn waar niets aan gefixed wordt.
S0epkip schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 17:50:
[...]
Je kunt zijn invloed ook overschatten...
Persoonlijk vind ik niet dat ik bij het kamp hoor dat Steve Jobs alles deed. Ik geloof wel dat Steve Jobs een hoofdzakelijk component was in een team dat al die prachtige innovatieve producten ontwikkelde en realiseerde. Er is zelden ťťn persoon die voldoet aan alle aspecten om een succesvol product te realiseren, maar komt het van een team. Het team dat Steve Jobs aanstuurde is geweldig bekwaam en hij heeft uiteindelijk veel goede (en een aantal slechte) ideeŽn doorgeduwd die uiteindelijk voor een betere evolutie zorgde.

Ik denk dat het team echter momenteel genoeg ge"mentor"ed is om verder te kunnen maar dit heeft wel na een tijdje een nieuwe aanvoerder nodig. Of Tim Cook hier geschikt voor is, weet ik niet. Maar als Steve Jobs het niet zou zien in Tim Cook zou hij nog liever het bedrijf zelf ruineren dan het door iemand anders te laten doen.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 28 september 2012 09:08]


Door Hendrikje, vrijdag 28 september 2012 12:03

@Phuncz:

Sinds Steve Jobs weg is, zie je al dat Apple aan het wegzakken is:

- Passbook-app: eigenlijk te vroeg uitgebracht. Mensen (lees de reviews) zeggen allemaal hier zit toekomst in, maar op dit moment nog weinig bruikbaar. Gruber (Daringfireball) vraagt zich af waarom Apple niet zelf al Coupons via Passbook deelt (bijv: kortingscoupon voor iPhone5-accessoires).

- Maps-app: hoef ik niet veel over te zeggen, duidelijk dat Apple nu iets lanceert dat niet van het begin af aan 100% goed werkt, maar gewoon best wel crappy ervaring is voor veel mensen (zeker in de EU, en in de VS -> gebrek aan transit). Tuurlijk zullen er wel juridische/conctractuele verklaringen voor bestaan, maar het is wel een deukje in het imago van Apple dat juist bekend stond om alleen maar dingen uit te brengen die "geen junk" zijn.

- iPad Mini: Jobs was falikant tegen een 7" tablet toch gaan ze het nu voor $$$ uitbrengen. Zelfde kun je ook zeggen over de 4" iPhone, waar Jobs tegen was.

- Apple Stores: sinds het oudhoofd van Apple stores weg is naar JC Penney, hebben ze een volstrekte loser aangenomen (topman van Dixons) die compleet geen verstand heeft van Apple's religie (de eerste ontslagen , en veranderingen werden dan ook direct na FEL PROTEST razendsnel teruggedraaid).

- Los van Jobs, zie je dat Apple steeds vaker steekjes laat vallen, zoals bij (wel Jobs) Siri. Ook een product dat nog niet af was en toch gelanceerd is.

En ga zo maar door. Nee Apple is stapje voor stapje bezig zń reputatie kapot te maken, en de enige reputatie waardoor Apple zo groot is: namelijk 100% werkende fijne producten.

Door Tweakers user Phuncz, vrijdag 28 september 2012 12:49

Hendrikje schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 12:03:
@Phuncz:

Sinds Steve Jobs weg is, zie je al dat Apple aan het wegzakken is:
Je hebt wel gelijk dat het kwaliteitsniveau van de softwarekant niet up-to-spec is in vergelijking met het Steve Jobs tijdperk. Echter wacht ik ook al jaren op een goede iTunes.

Deze verandering kan je ook zien aan andere aspecten zoals het feit dat we exact wisten wat de iPhone 5 was voordat hij aangekondigd was. Er was bizar weinig nieuws te melden eigenlijk. Ook de iPad Mini is daar al voor een deel prooi aan gevallen.

Echter heeft Apple al vaker on-complete oplossingen aangeboden. De AppleTV was zoiets: tot aan de release van de AppleTV 2 was het apparaat (de eerste generatie dus) zo goed als nutteloos voor de gemiddelde Beneluxer, door het gebrek aan content.

Ook heb ik van bronnen bij Apple Benelux gehoord dat dť reden dat het "Keyboard with Keypad" niet Wireless is omdat Jobs er falikant tegen was, veto-stijl. Terwijl er vťťl vraag naar was toen ik nog toestellen verkocht. En zo zullen er veel zaken zijn geweest die geforceerd werden door Jobs.

Echter had hij het ook vaak genoeg bij het juiste eind. De verbanning van de optical drive is ťťn van de beste stappen die hij kon doorduwen na het lanceren van de Macbook Air. En nu de push voor HiDPI schermen ook begonnen is, kunnen we alleen maar tevreden zijn dat Steve Jobs, ondanks de soms vreemde keuzes, de markt in de richting van evolutie duwde, ipv. stagnatie.

[Reactie gewijzigd op vrijdag 28 september 2012 12:49]


Door Hendrikje, vrijdag 28 september 2012 15:27

o our customers,

At Apple, we strive to make world-class products that deliver the best experience possible to our customers. With the launch of our new Maps last week, we fell short on this commitment. We are extremely sorry for the frustration this has caused our customers and we are doing everything we can to make Maps better.

We launched Maps initially with the first version of iOS. As time progressed, we wanted to provide our customers with even better Maps including features such as turn-by-turn directions, voice integration, Flyover and vector-based maps. In order to do this, we had to create a new version of Maps from the ground up.

There are already more than 100 million iOS devices using the new Apple Maps, with more and more joining us every day. In just over a week, iOS users with the new Maps have already searched for nearly half a billion locations. The more our customers use our Maps the better it will get and we greatly appreciate all of the feedback we have received from you.

While we’re improving Maps, you can try alternatives by downloading map apps from the App Store like Bing, MapQuest and Waze, or use Google or Nokia maps by going to their websites and creating an icon on your home screen to their web app.

Everything we do at Apple is aimed at making our products the best in the world. We know that you expect that from us, and we will keep working non-stop until Maps lives up to the same incredibly high standard.

Tim Cook
Apple’s CEO


http://www.apple.com/letter-from-tim-cook-on-maps/

Door Tweakers user lezzmeister, vrijdag 28 september 2012 23:57

Hendrikje schreef op donderdag 20 september 2012 @ 10:35:
De belangrijkste veranderingen de komende 5 jaar:

- een telefoon die (autonoom) met je via spraak interacteert: dus je loopt in het winkelcentrum muziek te luisteren: de telefoon zal je spontaan met spraak melden dat het OV plat is komen te liggen. Als je net uit bed bent leest de telefoon de belangrijkste nieuws op en het weerbericht terwijl je je tanden staat te poetsen etc.

- een vraagbaak "Siri hoe laat is xx op tv vanavond", ipv lastig allemaal zelf browsen.

- meer hardwaresensoren: ik denk dat smartphones in de toekomst gaan helpen met het bewaken van onze gezondheid (zeker gezien de vergrijzing en kosten): denk aan hartslagmeters, bloeddruk etc meters.

- meer locatie gebaseerde toepassingen (augmented reality < pre Google Glasses die nog ver weg zijn).

- en mobiel betalen.
De telefoon die je meld dat het OV plat is komen te liggen moet ook weten dat je altijd met het OV gaat, of op dat moment, of moet weten dat het OV uitvalt op plekken die relevant zijn voor jou. Dat betekent dus dat die service echt alles van je moet weten. Daar ben ik niet zo van. Ik maak gretig gebruik van privacyinstellingen overal en nergens. En dat moet dan ook nog goed worden uitgezocht als al je medische gegevens op je mobiel worden bijgehouden.
Vragen met stem dat is niet nieuw, jaren geleden had ik dat al op de pc(beroerd als het werkte), ik moet het nog maar goed geÔmplementeerd zien worden.
En voor mobiel betalen heb ik een pinpas, telefoon weg niet kunnen betalen, nee dank je. Als je alles op je telefoon doet, is het des te erger als het ding om wat voor reden dan ook wegvalt.
Ik zit op het meeste eerlijk gezegd niet te wachten.

Iets wat ik wel snel naar mobieltjes zie komen(snel als in onder de 10 jaar) is femto-camera's. Dat is iets waar ik wel op zit te wachten.

Door Tweakers user Matthijsvhuizen, zaterdag 29 september 2012 20:35

Pffff de HP iPaq was er al in 2000. In 2005 had ik er zelf een aangeschaft want : Jawel ik vond het handig om 3th party apps te kunnen draaien. Ook het design vind ik hetzelfde: HP heeft gewoon nooit de mogelijkheid gehad om hem zo mooi als de Iphone af te werken omdat het gewoon technologisch niet mogelijk was. De naam alleen al, haha.

Door Hendrikje, zaterdag 29 september 2012 21:02

Pffffffffffffffffffffff. De Apple Newton was een van de eerste pda's. Het apparaat werd ontwikkeld door het bedrijf Apple en werd verkocht vanaf 1993

Reageren is niet meer mogelijk